| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r., nałożyły dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niektórych branżach - np. w dziedzinie recyklingu starych samochodów. Firmy uzyskały też nowe prawa - m.in. dostęp przez internet do niektórych danych swoich kontrahentów w Krajowym Rejestrze Sądowym. Na początku jednak niewiele podmiotów będzie z niego korzystało, ponieważ małe i średnie firmy najczęściej nie mają bezpiecznego podpisu elektronicznego. Nie została uregulowana ważna dla przedsiębiorców kwestia - tzw. jednego okienka do rejestracji.

Bezpieczny podpis elektroniczny

 

Od 1 stycznia 2007 r. wniosek przesyłany do sądu drogą elektroniczną przedsiębiorca powinien opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym. Chodzi o podpis weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Orzeczenia i pisma sądowe zostaną doręczone przedsiębiorcy na adres elektroniczny, z którego wysłał wniosek. W takiej sytuacji sąd uzna je za doręczone z datą wskazaną w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji. Gdyby przedsiębiorca w ten sposób nie potwierdził odbioru, sąd uzna doręczenie za skuteczne po 14 dniach od umieszczenia korespondencji pod adresem elektronicznym, z którego był wysłany wniosek.
Do sądu można przesyłać drogą elektroniczną wypisy aktów notarialnych, wyciągi, odpisy i poświadczenia dokumentów, pod warunkiem że notariusz opatrzył je bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Podstawa prawna:
- Nowela kodeksu postępowania cywilnego wprowadzona ustawą z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 208, poz. 1540).

 

Forma dokumentów składanych w sądach rejestrowych

 

Od 1 stycznia 2007 r. wnioski rejestrowe wraz z załącznikami i dokumentami oraz wnioski o przyjęcie do Katalogu Dokumentów KRS dokumentu w języku innym niż polski muszą zostać złożone za pośrednictwem systemu portalowego. Jest to system informatyczny prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości, dostępny w publicznych sieciach teleinformatycznych, szczególnie przez internet, pod adresem www.ms.gov.pl.
Za pomocą systemu portalowego przedsiębiorcy składają też elektroniczne wnioski do Centralnej Informacji KRS o wydanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń i o udzielenie informacji, a także o udostępnienie kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek.
Wniosek może złożyć jedynie zarejestrowany użytkownik. Jest to osoba, której został przydzielony unikalny adres internetowy powiązany z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz z ważnym kwalifikowanym certyfikatem użytkownika. Jeżeli wniosek kierowany jest do sądu rejestrowego, to dodatkowo powinna to czynić osoba uprawniona do występowania w imieniu wnioskodawcy.
Wnioski i załączniki należy składać na urzędowych formularzach bezpośrednio w systemie portalowym. Aby mogły zostać przesłane drogą elektroniczną, należy złożyć podpis elektroniczny. W dodatku dokumenty powinny być załączone w formacie PDF i muszą być opatrzone podpisami elektronicznymi uprawnionego pracownika. PDF jest to format plików, który daje możliwość poprawnego generowania polskich liter i nie zawiera zabezpieczeń uniemożliwiających drukowanie.
Potwierdzenie przyjęcia wniosku sąd rejestrowy lub Centrala Informacji KRS przesyła na adres internetowy zarejestrowanego użytkownika. Kopie dokumentów z katalogu CI KRS przesyła w formacie PDF. Są one opatrzone uprawnionym podpisem elektronicznym pracownika sądu, który przesyłał je do katalogu.
Wniosek o przyjęcie do katalogu dokumentu w języku obcym przedsiębiorca powinien złożyć bezpośrednio do właściwego sądu rejestrowego na formularzu KRS-UE.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów składanych do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną a także orzeczeń, odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów doręczanych drogą elektroniczną przez sądy rejestrowe i Centralną Informację (Dz.U. nr 247, poz. 1813).

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »