| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Nowe prawo w nowym roku - przewodnik dla przedsiębiorcy

Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r., nałożyły dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niektórych branżach - np. w dziedzinie recyklingu starych samochodów. Firmy uzyskały też nowe prawa - m.in. dostęp przez internet do niektórych danych swoich kontrahentów w Krajowym Rejestrze Sądowym. Na początku jednak niewiele podmiotów będzie z niego korzystało, ponieważ małe i średnie firmy najczęściej nie mają bezpiecznego podpisu elektronicznego. Nie została uregulowana ważna dla przedsiębiorców kwestia - tzw. jednego okienka do rejestracji.

Bezpieczny podpis elektroniczny

 

Od 1 stycznia 2007 r. wniosek przesyłany do sądu drogą elektroniczną przedsiębiorca powinien opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym. Chodzi o podpis weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Orzeczenia i pisma sądowe zostaną doręczone przedsiębiorcy na adres elektroniczny, z którego wysłał wniosek. W takiej sytuacji sąd uzna je za doręczone z datą wskazaną w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji. Gdyby przedsiębiorca w ten sposób nie potwierdził odbioru, sąd uzna doręczenie za skuteczne po 14 dniach od umieszczenia korespondencji pod adresem elektronicznym, z którego był wysłany wniosek.
Do sądu można przesyłać drogą elektroniczną wypisy aktów notarialnych, wyciągi, odpisy i poświadczenia dokumentów, pod warunkiem że notariusz opatrzył je bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Podstawa prawna:
- Nowela kodeksu postępowania cywilnego wprowadzona ustawą z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 208, poz. 1540).

 

Forma dokumentów składanych w sądach rejestrowych

 

Od 1 stycznia 2007 r. wnioski rejestrowe wraz z załącznikami i dokumentami oraz wnioski o przyjęcie do Katalogu Dokumentów KRS dokumentu w języku innym niż polski muszą zostać złożone za pośrednictwem systemu portalowego. Jest to system informatyczny prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości, dostępny w publicznych sieciach teleinformatycznych, szczególnie przez internet, pod adresem www.ms.gov.pl.
Za pomocą systemu portalowego przedsiębiorcy składają też elektroniczne wnioski do Centralnej Informacji KRS o wydanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń i o udzielenie informacji, a także o udostępnienie kopii dokumentów z elektronicznego katalogu dokumentów spółek.
Wniosek może złożyć jedynie zarejestrowany użytkownik. Jest to osoba, której został przydzielony unikalny adres internetowy powiązany z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz z ważnym kwalifikowanym certyfikatem użytkownika. Jeżeli wniosek kierowany jest do sądu rejestrowego, to dodatkowo powinna to czynić osoba uprawniona do występowania w imieniu wnioskodawcy.
Wnioski i załączniki należy składać na urzędowych formularzach bezpośrednio w systemie portalowym. Aby mogły zostać przesłane drogą elektroniczną, należy złożyć podpis elektroniczny. W dodatku dokumenty powinny być załączone w formacie PDF i muszą być opatrzone podpisami elektronicznymi uprawnionego pracownika. PDF jest to format plików, który daje możliwość poprawnego generowania polskich liter i nie zawiera zabezpieczeń uniemożliwiających drukowanie.
Potwierdzenie przyjęcia wniosku sąd rejestrowy lub Centrala Informacji KRS przesyła na adres internetowy zarejestrowanego użytkownika. Kopie dokumentów z katalogu CI KRS przesyła w formacie PDF. Są one opatrzone uprawnionym podpisem elektronicznym pracownika sądu, który przesyłał je do katalogu.
Wniosek o przyjęcie do katalogu dokumentu w języku obcym przedsiębiorca powinien złożyć bezpośrednio do właściwego sądu rejestrowego na formularzu KRS-UE.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów składanych do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną a także orzeczeń, odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów doręczanych drogą elektroniczną przez sądy rejestrowe i Centralną Informację (Dz.U. nr 247, poz. 1813).

 

reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Gosińska

Główna księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »