| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Zgodnie z art. 131 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (u.w.t.a.) zabronione jest informowanie o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów zawierających od 8 proc. do 18 proc. alkoholu w jakikolwiek inny sposób niż przez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniach, na biletach, plakatach, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego.
Ustawa ta nie zawiera definicji imprezy masowej. Dlatego powinny tu znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Imprezą masową jest więc impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, na której może być obecnych – w przypadku stadionu czy innego obiektu niebędącego budynkiem lub terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 1000 osób, a gdy chodzi o halę sportową lub inny budynek umożliwiający przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300 osób. Nie są imprezami masowymi te, które odbywają się w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki, a także organizowane w placówkach oświatowych, imprezy sportowe z udziałem sportowców niepełnosprawnych, organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz imprezy rekreacyjne. Jeśli zatem umowa sponsoringu zawarta między sponsorowanym a producentem lub dystrybutorem, którego podstawową działalnością jest produkcja lub sprzedaż napojów zawierających od 8 proc. do 18 proc. alkoholu, będzie dotyczyła informowania o sponsorowaniu imprezy masowej, to zastosowanie znajdą ograniczenia wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W takiej sytuacji dopuszczalne będzie jedynie informowanie o sponsorowaniu, a więc prezentowanie informacji zawierającej nazwę sponsora lub jego znak towarowy. Dopuszczalne jest informowanie o sponsorowaniu, czyli wykonywanie przez sponsorowanego obowiązków wynikających z umowy sponsoringu wyłącznie przez umieszczenie nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu lub bilecie na sponsorowaną imprezę, na plakacie reklamującym imprezę oraz na produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z imprezą. Niedopuszczalne jest informowanie o sponsorowaniu w jakikolwiek inny sposób. Odmiennie zostało uregulowane informowanie o sponsorowaniu w radiu i telewizji z art. 131 ust. 5 w związku z ust. 6 u.w.t.a. Tu może być przekazywana jedynie informacja o tzw. pasywnym sponsoringu. Producenci i dystrybutorzy napojów alkoholowych nie mogą informować o sponsorowaniu audycji radiowych i telewizyjnych. W myśl art. 131 ust. 6 u.w.t.a., wskazówka o sponsorze ogranicza się do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18 proc. alkoholu przy założeniu, że informacja ta nie może być prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
Trzeba też pamiętać, że przepisy dotyczące zasad informowania o sponsoringu wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mają charakter bezwzględnie obowiązujący.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bogacz Bartoszewicz Kancelaria Radców Prawnych

Obsługa prawna klientów indywidualnych i przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »