| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Zgodnie z art. 131 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (u.w.t.a.) zabronione jest informowanie o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów zawierających od 8 proc. do 18 proc. alkoholu w jakikolwiek inny sposób niż przez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniach, na biletach, plakatach, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego.
Ustawa ta nie zawiera definicji imprezy masowej. Dlatego powinny tu znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Imprezą masową jest więc impreza sportowa, artystyczna lub rozrywkowa, na której może być obecnych – w przypadku stadionu czy innego obiektu niebędącego budynkiem lub terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 1000 osób, a gdy chodzi o halę sportową lub inny budynek umożliwiający przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300 osób. Nie są imprezami masowymi te, które odbywają się w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki, a także organizowane w placówkach oświatowych, imprezy sportowe z udziałem sportowców niepełnosprawnych, organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz imprezy rekreacyjne. Jeśli zatem umowa sponsoringu zawarta między sponsorowanym a producentem lub dystrybutorem, którego podstawową działalnością jest produkcja lub sprzedaż napojów zawierających od 8 proc. do 18 proc. alkoholu, będzie dotyczyła informowania o sponsorowaniu imprezy masowej, to zastosowanie znajdą ograniczenia wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W takiej sytuacji dopuszczalne będzie jedynie informowanie o sponsorowaniu, a więc prezentowanie informacji zawierającej nazwę sponsora lub jego znak towarowy. Dopuszczalne jest informowanie o sponsorowaniu, czyli wykonywanie przez sponsorowanego obowiązków wynikających z umowy sponsoringu wyłącznie przez umieszczenie nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu lub bilecie na sponsorowaną imprezę, na plakacie reklamującym imprezę oraz na produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z imprezą. Niedopuszczalne jest informowanie o sponsorowaniu w jakikolwiek inny sposób. Odmiennie zostało uregulowane informowanie o sponsorowaniu w radiu i telewizji z art. 131 ust. 5 w związku z ust. 6 u.w.t.a. Tu może być przekazywana jedynie informacja o tzw. pasywnym sponsoringu. Producenci i dystrybutorzy napojów alkoholowych nie mogą informować o sponsorowaniu audycji radiowych i telewizyjnych. W myśl art. 131 ust. 6 u.w.t.a., wskazówka o sponsorze ogranicza się do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18 proc. alkoholu przy założeniu, że informacja ta nie może być prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
Trzeba też pamiętać, że przepisy dotyczące zasad informowania o sponsoringu wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mają charakter bezwzględnie obowiązujący.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »