| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Istnieje wiele sposobów zawarcia umowy sponsoringu. Jedną z najczęściej zawieranych jest sponsoring jednorazowy. Wówczas spełnia pan swoje świadczenie raz w całości – w terminie wskazanym w umowie. Co do zasady termin umowy sponsoringu uzależniony jest od rodzaju i czasu trwania sponsorowanych przedsięwzięć.
Innym stosowanym sposobem są tzw. sponsoringowe umowy ramowe. Jeżeli produkty pochodzące z pana przedsiębiorstwa skierowane są np. do osób aktywnych, może pan sponsorować imprezy sportowe bądź przedsięwzięcie, na które składa się kilka imprez organizowanych przez sponsorowanego. Umowa ramowa ze względu na to, że jest dość ogólna, nie może być jednak traktowana jako wystarczająca podstawa uregulowania kwestii szczegółowych i określenia wzajemnych praw i obowiązków stron. Zawiera ona tylko ogólne warunki. W takiej umowie ramowej może pan sobie np. zastrzec, że będzie pan głównym sponsorem imprezy, lub że żadna firma konkurencyjna nie będzie sponsorem razem z panem. Konieczne jest jednak zawieranie przez te same strony – obok umów ramowych – kontraktów szczegółowych. Umowa szczegółowa obejmuje wówczas poszczególne fragmenty przedsięwzięcia.
Jeśli okaże się, że chce pan swoją marką firmować jakieś przedsięwzięcie odbywające się przez dłuższy czas, to istnieje możliwość zawarcia umowy wieloletniej. Różni się ona od umowy ramowej tym, że określa szczegółowo charakter wzajemnych świadczeń na kilka lat naprzód. W przypadku takiej umowy musi pan jednak być ostrożny. Może się bowiem okazać, że impreza nie nabierze takiego rozgłosu, jakiego się strony spodziewały. Z tego powodu zasadne jest zastrzeżenie sobie możliwości zaprzestania sponsorowania przed upływem okresu, na który umowa została zawarta.
Co się zaś tyczy wzajemnych świadczeń stron umowy sponsoringu, to nie ma zamkniętego ich katalogu.
Po podpisaniu umowy sponsoringu będzie pan miał obowiązek materialnego wsparcia podmiotu sponsorowanego, któremu będzie towarzyszyć pańskie dążenie do pozytywnego wpłynięcia na wizerunek pana firmy i na sprzedaż pana produktów.
Świadczenie sponsora może mieć charakter główny oraz uboczny. Świadczeniem głównym najczęściej są określone kwoty pieniężne. Poza tym możliwe są świadczenia usługowe, rzeczowe itp. Gdy sponsorem jest np. zakład fryzjerski, to może on przekazać karnet na bezpłatne strzyżenie. Może pan także zostać fundatorem nagrody głównej w jakimś konkursie (świadczenie rzeczowe). To, jakie świadczenie spełni pan jako sponsor, powinno zostać zapisane w umowie ze sponsorowanym.
Świadczenie sponsora może polegać także na udzieleniu sponsorowanemu licencji, która ma najczęściej charakter zezwolenia na korzystanie z nazwy, godła, symbolu patentu, know-how.
Zdarza się, że sponsoring polega na świadczeniu na rzecz sponsorowanego własnych usług lub udostępnieniu pracowników.
Natomiast świadczenie sponsorowanego względem pana będzie polegać na promocji pana firmy lub produktu i powinno się przejawiać w obowiązku odpowiedniego eksponowania pana firmy (nazwy) lub produktu. Istnieje możliwość zobowiązania sponsorowanego do każdorazowego informowania o fakcie sponsorowania go, gdy jego impreza jest reklamowana.
Należy także pamiętać o klauzulach, które może pan zawrzeć w umowie, a które będą zabezpieczały pańskie interesy. Wskazuje się wówczas np., że dany sponsor ma zapewnioną wyłączność w danej kategorii produktów.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »