| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Nieuczciwa konkurencja
 
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów chroni interesy publiczne, zaś ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – interesy prywatne.
Przepis art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa przesłanki uznania konkretnego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji. Jest nim działanie lub zachowanie podjęte w związku z działalnością gospodarczą, które jest:
• szkodliwe, ponieważ zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klientów,
• równocześnie bezprawne, tzn. sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami.
Rozwinięciem tej normy jest przepis art. 3 ust. 2, w treści którego został zawarty katalog czynów kwalifikowanych przez ustawodawcę jako czyny nieuczciwej konkurencji. Nie ma w nim odesłania do sponsoringu, co nie znaczy, że jest on obojętny z punktu widzenia ochrony prywatnych interesów przedsiębiorców i konsumentów. Katalog zawarty w art. 3 ust. 2 ustawy ma charakter przykładowy. Nie jest bowiem możliwe ustalenie wyczerpującej listy czynów nieuczciwej konkurencji. Niewyszczególnienie zatem sponsoringu w katalogu czynów nieuczciwej konkurencji nie przesądza, że tego rodzaju działalność nie może być sprzeczna z tą ustawą.
Ponieważ sponsoring nierozerwalnie jest związany z reklamą, pośrednio mają do niego zastosowanie wszystkie postanowienia ustawy, które odnoszą się wprost do reklamy. W szczególności ważny jest przepis art. 16 ustawy, który stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
4) wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług sprawia wrażenie neutralnej informacji,
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Na podstawie przedstawionego zestawienia reklamy zakazanej należy stwierdzić, że w sytuacjach typowych sponsoring nosi cechy czynu nieuczciwej konkurencji, jeśli:
• jest sprzeczny z przepisami prawa, z tym że zakaz reklamy określonych produktów (usług) nie może automatycznie oznaczać zakazu sponsorowania przez podmioty, których działalność odnosi się do tych produktów (usług);
• informacja o sponsoringu wprowadza w błąd np. w odniesieniu do skali zaangażowania sponsora w dane przedsięwzięcie,
• odpowiada znaczeniu reklamy ukrytej – np. sponsorowane audycje w mediach elektronicznych i materiały sponsorowane w prasie drukowanej powinny być wyraźnie oznaczone.
 

Jacek Ignaczewski
 

Gazeta Prawna Nr 236/2006 [Dodatek: Tygodnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2006-12-05
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »