| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Prawa i obowiązki sponsorowanego
 
Sponsorowany ma prawo:
• domagać się spełnienia przez sponsora przyrzeczonego świadczenia,
• żądać od sponsora udzielenia mu zezwolenia na korzystanie z określonych praw własności intelektualnej i przemysłowej niezbędnych do wykonania przez niego umowy,
• do korzystania z udzielonych mu praw niemajątkowych – nazwy, godła, emblematu, symbolu, znaku towarowego (usługowego) itd.,
• zawierania umów towarzyszących z osobami trzecimi mającymi związek z umową sponsoringu, niezbędnymi do należytego jej wykonania,
• żądać lojalności i utrzymania w tajemnicy informacji dotyczących samego sponsorowanego lub prowadzonej przez niego działalności,
• wypowiedzieć umowę lub od niej odstąpić.
Sponsorowany ma obowiązek:
• należytego wykonania wszystkich czynności, do których zobowiązał się w umowie,
• wykorzystania uzyskanych od sponsora korzyści w sposób określony w umowie,
• ujawnienia sponsora w toku czynności wskazanych w umowie (nazwę, przedmiot działalności, siedzibę sponsora),
• podejmowania działań (zaniechań) uwzględniających wskazówki sponsora,
• osobistego wykonania uzgodnionych czynności, gdy ich właściwość lub umowa to przewiduje,
• dbać o renomę sponsora,
• czynić starania, by zaangażowanie sponsora prezentowało się w pełni wiarygodnie wobec adresatów,
• zachować w tajemnicy informacje o charakterze osobistym i zawodowym dotyczące sponsora,
• zabezpieczyć uzyskane od sponsora przedmioty przed utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
 
Sponsoring i reklama
 
Zarówno reklama, jak i sponsoring są narzędziami komunikacji reklamującego (sponsora) z określoną grupą odbiorców (klientelą). Różnica polega na odmiennych technikach tej komunikacji. Można powiedzieć, że w porównaniu z nierzadko natrętną reklamą, obliczoną na natychmiastowy skutek, co w efekcie wywołuje niekiedy odmienną reakcję adresatów do zamierzonej, sponsoring jest subtelniejszą formą komunikacji. Niczego bowiem nie narzuca ani nie zachwala. Bezpośrednim celem reklamy jest promocja określonego produktu lub usługi. Celem sponsoringu jest komunikacja sponsora ze swymi klientami za pośrednictwem sponsorowanego. Możemy powiedzieć, że sponsor stoi w cieniu sponsorowanego. W wyroku z 10 czerwca 1999 r. NSA w Poznaniu (I SA/Po 1947/98) stwierdził, że reklamę stanowią zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu klientowi, mające na celu zachęcenie go do kupna. Bezpośrednim celem sponsorowania jest natomiast kształtowanie wizerunku sponsora, jego pozytywnego postrzegania przez odbiorców, wzrost społecznego prestiżu. Finansując społecznie akceptowane cele sponsor oddziaływuje na konsumenta pośrednio, nie przez produkt, lecz przez obraz przedsiębiorstwa jako całości. Toteż sponsoring – w przeciwieństwie do klasycznie pojmowanej reklamy, określanej mianem bezpośredniej – jest nazywany reklamą pośrednią.
Dwie płaszczyzny oddziaływania na klientów (przez promocję towaru lub kształtowanie pożądanego wizerunku sponsora) mogą niekiedy łączyć się w całość, gdy np. reklamie produktu towarzyszy informacja o sponsorownanych przedsięwzięciach reklamodawcy. Trzeba jednak pamiętać, że dopóki odbiorcy prezentowany jest jednocześnie produkt, dopóty tego rodzaju działania mieszczą się w ramach klasycznej reklamy.
W RAZIE USTAWOWYCH OGRANICZEŃ
Różnica pomiędzy reklamą a sponsoringiem ma zasadnicze znaczenie tam, gdzie z woli ustawodawcy występują ograniczenia reklamy określonych produktów – np. alkoholu i papierosów. Zakazom tym towarzyszą ograniczenia sponsoringu przez producentów tychże produktów, przy czym skala ograniczeń zależy od tego, czy mamy do czynienia z klasyczna reklamą, czy ze sponsoringiem.
INACZEJ NIŻ REKLAMA
Różnica pomiędzy sponsoringiem a reklamą polega na odmiennym sposobie komunikowania się przedsiębiorcy z klientami. Sponsoring nie jest nastawiony na natychmiastowy efekt, przez co jest subtelniejszą formą komunikacji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FPA Group

Outsourcing księgowości, kadr i płac oraz usługi prawne i konsultingowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »