| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Przedmiot
 
Przedmiotem każdego stosunku cywilnoprawnego jest określone zachowanie się stron tego stosunku przybierające postać świadczenia w postaci działania lub zaniechania. Takie ujęcie przedmiotu świadczenia, choć tradycyjne, wydaje się mało przydatne nie tylko wobec sponsoringu, ale również w ogóle nauce prawa zobowiązań. Skupienie bowiem uwagi na zachowaniach stron umowy nieuchronnie prowadzi do analizy treści stosunku prawnego. Działania lub zaniechania stron umowy są bowiem wynikiem realizowania praw i obowiązków z niej wynikających. Na podstawie takiego ujęcia przedmiotu stosunku prawnego możemy jedynie ogólnie stwierdzić, że w przypadku sponsora jego świadczenie przybiera – co do zasady – postać czynną. Świadczenie może mieć charakter pieniężny – jednorazowy lub okresowy, czy rzeczowy, względnie usługowy. Nie ma żadnych przeszkód, by w umowie sponsoringu łączyć te świadczenia, nadając przedmiotowi umowy charakter mieszany.
Przedmiot świadczenia może przybrać także postać niematerialną, kiedy sponsor udziela sponsorowanemu zezwolenia na korzystanie z jego praw z dziedziny własności intelektualnej lub przemysłowej. W tym ostatnim przypadku sponsor jednocześnie godzi się na wykorzystywanie tych praw według zasad i czasu ustalonych przez sponsorującego; tym samym jego świadczenie przybiera postać znoszenia cudzego działania (pati). O wiele trudniejsze jest wskazanie uniwersalnych rozwiązań z punktu widzenia sponsorowanego. Z jednej strony musi on powstrzymywać się od działań, które w jakikolwiek sposób mogłyby niekorzystnie wpłynąć na prestiż sponsora, z drugiej musi zgodnie z zasadami staranności w stosunkach danego rodzaju aktywnie działać na rzecz utrwalania renomy sponsora.
Z istoty sponsoringu, stosunku opartego na zaufaniu stron, wynikają dwojakie konsekwencje.
Po pierwsze – powinności sponsorowanego spoczywają na nim nawet gdy umowa ich nie precyzuje expressis verbis.
Po drugie – przedmiotem sponsoringu może być również współdziałanie jego podmiotów zmierzające do osiągnięcia celu umowy. We współdziałaniu mieści się prawo sponsora i odpowiadający mu obowiązek znoszenia przez sponsorowanego związane z udzielaniem wskazówek co do sposobu wykonania czynności sponsorowanych.
 
Treść
 
Wskazanie uniwersalnej treści umowy sponsoringu jest nie lada przedsięwzięciem. Doktryna wyróżnia 31 jej typów. Poza tym sponsoring funkcjonuje w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego – w nauce, oświacie, kulturze, sztuce, sporcie, ochronie środowiska, działalności socjalnej, w prasie, radiu i telewizji. Dlatego wzajemny układ praw i obowiązków ukształtowany w umowie służy realizacji konkretnego celu. Należy jednak pamiętać, że obowiązek jednej ze stron zawsze rodzi uprawnienie drugiej.
 
Prawa i obowiązki sponsora
 
Sponsor ma prawo żądać od sponsorowanego:
• należytego wykonania wszystkich czynności objętych umową,
• korzystania z udzielonych sponsorowanemu zezwoleń licencyjnych ze sfery własności intelektualnej i przemysłowej w granicach zezwolenia,
• uwzględniania jego wskazówek przy wykonywaniu czynności sponsorowanych,
• opracowania harmonogramu podejmowanych działań,
• wpływu na dobór osób trzecich,
• zachowania w tajemnicy informacji o sponsorze,
• nieuprawiania takiej samej działalności objętej umową na korzyść innego podmiotu,
• dopuszczenia do współdziałania przy wykonywaniu czynności sponsorowanych,
• informacji i sprawozdań z przebiegu wykonania umowy,
• rachunkowych zestawień okresowych i końcowych.
Sponsor musi:
• wykonać świadczenie, które przyrzekł spełnić w umowie,
• nie sponsorować w tym samym czasie innych przedsięwzięć o zbliżonym charakterze na tym samym lub sąsiednim obszarze,
• zachować dyskrecję co do osobowych, zawodowych i majątkowych atrybutów sponsorowanego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »