| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Przedmiot
 
Przedmiotem każdego stosunku cywilnoprawnego jest określone zachowanie się stron tego stosunku przybierające postać świadczenia w postaci działania lub zaniechania. Takie ujęcie przedmiotu świadczenia, choć tradycyjne, wydaje się mało przydatne nie tylko wobec sponsoringu, ale również w ogóle nauce prawa zobowiązań. Skupienie bowiem uwagi na zachowaniach stron umowy nieuchronnie prowadzi do analizy treści stosunku prawnego. Działania lub zaniechania stron umowy są bowiem wynikiem realizowania praw i obowiązków z niej wynikających. Na podstawie takiego ujęcia przedmiotu stosunku prawnego możemy jedynie ogólnie stwierdzić, że w przypadku sponsora jego świadczenie przybiera – co do zasady – postać czynną. Świadczenie może mieć charakter pieniężny – jednorazowy lub okresowy, czy rzeczowy, względnie usługowy. Nie ma żadnych przeszkód, by w umowie sponsoringu łączyć te świadczenia, nadając przedmiotowi umowy charakter mieszany.
Przedmiot świadczenia może przybrać także postać niematerialną, kiedy sponsor udziela sponsorowanemu zezwolenia na korzystanie z jego praw z dziedziny własności intelektualnej lub przemysłowej. W tym ostatnim przypadku sponsor jednocześnie godzi się na wykorzystywanie tych praw według zasad i czasu ustalonych przez sponsorującego; tym samym jego świadczenie przybiera postać znoszenia cudzego działania (pati). O wiele trudniejsze jest wskazanie uniwersalnych rozwiązań z punktu widzenia sponsorowanego. Z jednej strony musi on powstrzymywać się od działań, które w jakikolwiek sposób mogłyby niekorzystnie wpłynąć na prestiż sponsora, z drugiej musi zgodnie z zasadami staranności w stosunkach danego rodzaju aktywnie działać na rzecz utrwalania renomy sponsora.
Z istoty sponsoringu, stosunku opartego na zaufaniu stron, wynikają dwojakie konsekwencje.
Po pierwsze – powinności sponsorowanego spoczywają na nim nawet gdy umowa ich nie precyzuje expressis verbis.
Po drugie – przedmiotem sponsoringu może być również współdziałanie jego podmiotów zmierzające do osiągnięcia celu umowy. We współdziałaniu mieści się prawo sponsora i odpowiadający mu obowiązek znoszenia przez sponsorowanego związane z udzielaniem wskazówek co do sposobu wykonania czynności sponsorowanych.
 
Treść
 
Wskazanie uniwersalnej treści umowy sponsoringu jest nie lada przedsięwzięciem. Doktryna wyróżnia 31 jej typów. Poza tym sponsoring funkcjonuje w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego – w nauce, oświacie, kulturze, sztuce, sporcie, ochronie środowiska, działalności socjalnej, w prasie, radiu i telewizji. Dlatego wzajemny układ praw i obowiązków ukształtowany w umowie służy realizacji konkretnego celu. Należy jednak pamiętać, że obowiązek jednej ze stron zawsze rodzi uprawnienie drugiej.
 
Prawa i obowiązki sponsora
 
Sponsor ma prawo żądać od sponsorowanego:
• należytego wykonania wszystkich czynności objętych umową,
• korzystania z udzielonych sponsorowanemu zezwoleń licencyjnych ze sfery własności intelektualnej i przemysłowej w granicach zezwolenia,
• uwzględniania jego wskazówek przy wykonywaniu czynności sponsorowanych,
• opracowania harmonogramu podejmowanych działań,
• wpływu na dobór osób trzecich,
• zachowania w tajemnicy informacji o sponsorze,
• nieuprawiania takiej samej działalności objętej umową na korzyść innego podmiotu,
• dopuszczenia do współdziałania przy wykonywaniu czynności sponsorowanych,
• informacji i sprawozdań z przebiegu wykonania umowy,
• rachunkowych zestawień okresowych i końcowych.
Sponsor musi:
• wykonać świadczenie, które przyrzekł spełnić w umowie,
• nie sponsorować w tym samym czasie innych przedsięwzięć o zbliżonym charakterze na tym samym lub sąsiednim obszarze,
• zachować dyskrecję co do osobowych, zawodowych i majątkowych atrybutów sponsorowanego.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »