| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa sponsoringu

Umowa sponsoringu

Trudno dziś sobie wyobrazić jakiekolwiek medialne wydarzenie bez zaangażowania sponsora. Dowodzi to, że instytucja sponsoringu na dobre zagościła w obrocie gospodarczym. Nie ma ona jednak nic wspólnego z bezinteresownością. Umowa sponsoringu zaś nie została do tej pory uregulowana w kodeksie cywilnym. Mimo to odnoszą się do niej inne ustawy.

Charakter umowy
 
Z punktu widzenia ogólnej klasyfikacji czynności prawnych sponsoring to klasyczna umowa cywilna, na którą składa się zespół sprecyzowanych przez strony praw i obowiązków. Jest to umowa dwustronnie zobowiązująca, ponieważ nie tylko sponsor musi wykonać świadczenia określone w umowie, lecz także na sponsorowanym ciążą określone obowiązki wobec sponsora – np. obowiązek kolportażu materiałów promocyjno-reklamowych wśród uczestników sponsorowanego wydarzenia, zamieszczenie podczas imprezy logo sponsora ściśle według wskazań i zaleceń sponsora. Z podanych przykładów wynika, że jest to stosunek oparty na zaufaniu, wymagający niekiedy zgodnego współdziałania stron podczas wykonywania umowy.
Umowa zostaje zawarta z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli (ma więc charakter konsensualny i wywiera skutek zobowiązująco-rozporządzający; jest to umowa kauzalna, czyli przyczynowa).
Sponsoring to umowa przysparzająca, także dla sponsora. I choć angażując się finansowo, np. w jakąś imprezę, z chwilą zawarcia umowy sponsor ponosi praktycznie same wydatki, ponieważ to on przekazuje środki na – powiedzmy – wynajęcie sali, opłacenie artystów, personelu technicznego czy funduje nagrodę dla zgromadzonej publiczności. Ale w ostatecznym rozrachunku celem sponsora jest osiągnięcie wzrostu obrotów. Część osób uczestniczących np. w sponsorowanym koncercie dowie się o istnieniu przedsiębiorstwa sponsora i o zakresie jego działalności, inni będą z nim łączyć pozytywne przeżycia, jakich dostarczył im koncert, kolejni zmienią negatywne skojarzenia, jakie budzi w nich sponsor. Ta ostatnia uwaga odnosi się przede wszystkim do przedsiębiorców zagranicznych. Sponsoring pozwala im asymilować się z nierzadko nieprzyjaźnie nastawionymi lokalnymi społecznościami. Tak więc sukces sponsorowanej imprezy ma bezpośrednie przełożenie na pozyskanie i utrzymanie klientów, a to już łączy się bezpośrednio ze sferą przysporzeń majątkowych sponsora.
Pewne wątpliwości budzi odpłatność umowy sponsoringu. Czynność prawna jest bowiem odpłatna, jeżeli strona, która dokonała przysporzenia, otrzymuje lub ma otrzymać w zamian określoną korzyść. Z poruszonym problemem nierozerwalnie łączy się pytanie, czy umowa sponsoringu jest umową wzajemną. Co do zasady dzieje się tak, gdy obie strony zobowiązują się w taki sposób, że świadczenie jednej jest odpowiednikiem (ekwiwalentem) świadczenia drugiej (art. 487 par. 2 k.c.). Rozstrzygnięcie problemu nie sprowadza się do czysto teoretycznych rozważań. Wystarczy wskazać, że przepisy kodeksu cywilnego przewidują w razie sporu osłabienie pozycji prawnej tego, kto otrzymał korzyść nieodpłatnie w porównaniu z tym, którego przysporzenie jest odpłatne (np. art. 528, 530, 531 par. 2, art. 407, art. 993, art. 1039 k.c.). Wykonanie i skutki niewykonania zobowiązań z umów wzajemnych podlegają natomiast odrębnej regulacji prawnej (art. 487-497 k.c.).
Z ustawowej definicji umowy wzajemnej wynika, że decydująca o zakwalifikowaniu danej umowy do grona umów wzajemnych jest okoliczność, czy między świadczeniami stron zachodzi swoista relacja polegająca na tym, że świadczenie jednej z nich jest odpowiednikiem świadczenia drugiej. Podnosi się przy tym, że świadczenia nie muszą być obiektywnie równoważne czy ekwiwalentne. Decyduje ocena samych stron. Takie spojrzenie na wzajemność umowy daje podstawę do stwierdzenia, że sponsoring jest umową wzajemną, a to przesądza także o jej odpłatnym charakterze, przy założeniu jednak, że o odpłatności czynności decyduje wola stron. Trzymając się podanego przykładu, możemy przyjąć, że z wyboru stron odpowiednikiem świadczenia przedsiębiorcy finansującego koncert jest świadczenie sponsorowanego, polegające na zamieszczeniu logo sponsora wśród dekoracji sali koncertowej oraz kolportowanie w jego trakcie materiałów promocyjno-reklamowych sponsora.
JAKA TO UMOWA
Sponsoring to umowa wzajemna, odpłatna, obustronnie przysparzająca.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »