| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Dopuszczalność subfranchisingu
 
Konstrukcja prawna subfranchisingu nawiązuje bezpośrednio do prawa własności intelektualnej i przemysłowej. Organizator główny udostępnia wybranemu uczestnikowi systemu pakiet franchisingowy i upoważnia go do dalszego udostępniania kolejnym uczestnikom pragnącym przystąpić do sieci. Przypomnijmy, że pakiet franchisingowy to nic innego jak ogół praw własności przemysłowej i intelektualnej, związanych ze znakami towarowymi, nazwami handlowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, know-how itd. Tym samym udostępnianie pakietu franchisingowego automatycznie powoduje odesłanie do umów licencyjnych. A ich istota sprowadza się do tego, że licencjodawca, któremu przysługuje prawo na określonym dobru niematerialnym:
• zezwala licencjobiorcy na korzystanie z tego dobra (umowa licencji), bądź
• zezwalając licencjobiorcy na korzystanie z określonego prawa na dobru niematerialnym, jednocześnie upoważnia go do udzielenia dalszej licencji (sublicencji).
Widać z tego, że elementem umowy franchisingu jest umowa licencji, natomiast umowa subfranchisingu zawiera w sobie umowę sublicencji. W konsekwencji tego do oceny dopuszczalności subfranchisingu konieczne staje się stosowanie przepisów ustawy z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej.
Z chwilą wejścia w życie prawa własności przemysłowej 22 czerwca 2001 r. pojawił się problem z udzielaniem sublicencji na korzystanie ze znaku towarowego, ponieważ pojawił się przepis zakazujący udzielania sublicencji na używanie znaku towarowego. Z tego bezsensownego rozwiązania ustawodawca wycofał się nowelą obowiązującą od 3 sierpnia 2002 r. Z chwilą wejścia w życie tej zmiany zalegalizowano sublicencje znaku towarowego, stanowiąc wprost w art. 163 ust. 2 prawa własności przemysłowej, że licencjobiorca może udzielać sublicencji na używanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upoważnienia. Zakaz został ograniczony jedynie do udzielania dalszej sublicencji, co nie stanowi jednak bariery dla franchisingu.



Jacek Ignaczewski
 

Gazeta Prawna Nr 221/2006 [Dodatek: Poradnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2006-11-14
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »