| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Subfranchising
 
Osobiste zaangażowanie organizatora sieci w jej powstanie jest zajęciem czasochłonnym i mało efektywnym, szczególnie gdy celem organizatora jest dynamiczna ekspansja na międzynarodowych rynkach. Sama odległość między siedzibą organizatora a potencjalnymi uczestnikami systemu w innych krajach i na innych kontynentach z praktycznego punktu widzenia stanowi skuteczną zaporę dla rozwoju sieci ponadnarodowych. Przeciwstawiając się tym – wydawać by się mogło obiektywnym barierom – franchising wypracował metodę pozwalającą na stworzenie w stosunkowo krótkim czasie licznej i znaczącej na rynku sieci, na dodatek przy minimalnym zaangażowaniu organizatora. Środkiem do urzeczywistnienia tej metody jest właśnie subfranchising.
 
Pojęcie
 
Nieobowiązujące już rozporządzenie Komisji Europejskiej Nr 4087/88 w subfranchisingu upatrywało umowy, w której jeden przedsiębiorca przyznaje drugiemu (master franchisobiorcy) – w zamian za bezpośrednie lub pośrednie wynagrodzenie w pieniądzu – prawo do wykorzystywania pakietu franchisingowego w celu zawierania umów franchisingu z osobami trzecimi. Definicja ta, mimo że pochodzi z nieobowiązującego już aktu prawnego, nie straciła aktualności. Generalnie rzecz biorąc, w ramach subfranchisingu, nazywanego niekiedy także master franchisingiem, wybrany uczestnik sieci zostaje uprawniony przez jej organizatora (organizator główny, podstawowy) do zawierania generalnych umów franchisingowych (subfranchisingowych) z innymi przedsiębiorcami. Master franchisobiorca staje się korzystającym z sieci i zarazem udostępniającym sieć innym, przy czym jego działalność może ograniczać się do zawierania jednostkowych umów franchisingowych. Może też, niejako przy okazji, prowadzić jedną bądź wiele placówek tej samej sieci. O zakresie jego działalności decyduje umowa generalna. Jego podstawowym zadaniem jest stworzenie na wyodrębnionym obszarze sieci przedsiębiorstw. Ma przy tym swobodę w wyborze uczestników. Nie musi każdorazowo zwracać się do organizatora głównego sieci o zgodę na kreowanie nowych stosunków franchisingu, w tym także na udzielanie zezwoleń na korzystanie przez przystępujących do sieci z pakietu franchisingowego.
Master franchisobiorca, będąc jednocześnie biorcą systemu, z każdą zawartą umową subfranchisingu ma coraz wyższe obciążenia finansowe względem organizatora głównego sieci. Obciążenia te są jednak powiązane ze świadczeniami, które otrzymuje jako uprawniony dawca pakietu franchisingowego od swych subfranchisobiorców. Wyrażają się one w ułamku opłat, jakie subfranchisodawca otrzymuje od swych kontrahentów. Można więc powiedzieć, że franchising i subfranchising mają się do siebie tak jak najem i podnajem. W istocie chodzi o takie same w swej treści umowy, zawierane jednak na różnym szczeblu obrotu, przy czym byt prawny i gospodarczy subfranchisingu jest ściśle związany z umową główną franchisingu. Powiązanie to przejawia się m.in. w tym, że:
• dawca subfranchisingu nie może przenieść na biorcę więcej praw niż uzyskał od swego dawcy franchisingu (nie wyklucza to możliwości zawężenia zakresu uprawnień w stosunku do umowy głównej),
• umowa subfranchisingu wygasa wraz w wygaśnięciem umowy franchisingu.
KORZYSTAJĄCY I UDOSTĘPNIAJĄCY
Master franchisobiorca (który jest korzystającym i udostępniającym jednocześnie), zawierając umowy subfranchisingowe, nie działa w imieniu organizatora głównego sieci, lecz w imieniu własnym. Nie jest on zatem pełnomocnikiem, przedstawicielem ani zleceniobiorcą organizatora głównego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.

ekspert z zakresu HRM

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »