| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Franchising dystrybucyjny
 
Cechą charakterystyczną franchisingu dystrybucyjnego jest organizowanie sieci sprzedaży lub odsprzedaży. Ten rodzaj umowy należy odróżnić od zobowiązania wyłącznego zakupu lub wyłącznej dostawy oraz od dystrybucji selektywnej. Wszystkie te formy mają na celu zorganizowanie powiązań dystrybucyjnych między przedsiębiorstwami, ale tylko franchising dystrybucyjny łączy się z transferem sukcesu gospodarczego (skutkiem przekazania wszystkiego, co wiąże się z prowadzeniem przedsiębiorstwa w sieci).
• Zobowiązania wyłącznego zakupu polegają na tym, że nabywca bezpośrednio lub pośrednio zobowiązuje się sprzedawać określone towary nabywane wyłącznie od jednego dostawcy.
• Zobowiązania wyłącznej dostawy oznaczają, że dostawca musi bezpośrednio lub pośrednio sprzedawać towary wyłącznie jednemu nabywcy.
• Dystrybucja selektywna to system, w którym dostawca bezpośrednio lub pośrednio zobowiązuje się sprzedawać towary jedynie dystrybutorom wybranym według określonych kryteriów, którzy zobowiązują się nie sprzedawać tych towarów dystrybutorom nienależącym do systemu.
Zasadnicza różnica między przedstawionymi formami współpracy wertykalnej tkwi w mocy wzajemnych powiązań i współpracy. Franchising dystrybucyjny stanowi najpełniejszą formę współpracy. Tu korzystający sprzedaje towary tworzącego sieć w oparciu o ustalony przez tego ostatniego program zbytu, który nie ogranicza się do rozprowadzania produktów. W programie udostępnionym korzystającemu z sieci zawarta jest cała filozofia, wiedza i doświadczenie organizującego sieć. Jak w przypadku franchisingu produkcyjnego, w którym klientowi powinno być wszystko jedno, czy tej samej jakości produkt kupi u macierzystego producenta, czy u korzystającego z sieci, tak w przypadku franchisingu dystrybucyjnego nie powinno być dla niego różnicy, w którym sklepie kupi towar. Zasady sprzedaży, wystrój sklepu i obsługa powinny być jednakowe. Przykładem niech będą sieci stacji benzynowych, które są podobne do siebie i urządzone według tych samych zasad organizacyjnych, bez względu na lokalizację. Korzystają z promocji oraz reklamy tworzącego sieć handlową, Sprzedaż odbywa się pod tymi samymi znakami firmowymi, towarowymi i zdobniczymi; wszędzie są takie same zasady sprzedaży, a personel poszczególnych stacji w sieci jest przeszkolony według tych samych zasad. Korzystający z sieci zapewnia wyłączność swojemu kontrahentowi.
Pozostałe formy sprzedaży pionowej nie mają charakteru tak ścisłej współpracy. Ich przedmiotem jest jedynie zezwolenie na sprzedaż towarów oraz na posługiwanie się znakiem firmowym. Przykładem są uliczne kawiarnie, w których można zamówić wyłącznie piwo określonego rodzaju i siąść pod parasolem ze znakiem firmowym jego producenta. Zapewnienie wyłączności na sprzedaż piwa określonego rodzaju nie jest bezwzględnie wymagane, sprzedawca powinien jednak przynajmniej powstrzymywać się od sprzedaży napojów konkurencyjnych.
 
Franchising usługowy
 
Franchising usługowy w swej istocie, treści i przedmiocie nie różni się pod względem skali zezwoleń i unifikacji od produkcyjnego i handlowego. O jego wyodrębnieniu decyduje wyłącznie przedmiot działalności gospodarczej. Obrazują go liczne bary szybkiej obsługi i zakłady usług fotograficznych.
 
Franchising mieszany
 
Podział franchisingu na dystrybucyjny, usługowy oraz produkcyjny jest podziałem modelowym. Praktyka obrotu gospodarczego, uwzględniająca jego wielokierunkową działalność, pozwala na wyodrębnienie franchisingu mieszanego. Mamy z nim do czynienia w przypadku łączenia różnych form aktywności gospodarczej, np. produkcji ze sprzedażą oraz sprzedaży z usługami. Zakres zezwoleń w tym przypadku jest odpowiednio większy. Wynika to jednak z faktu połączenia w jednym dwóch odmian franchisingu.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Europejski Fundusz Leasingowy

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »