| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Obowiązki stron
 
Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu przewiduje, że:
• franchisodawca powinien zapewnić franchisobiorcy szkolenie wstępne oraz dalsze wsparcie handlowe i techniczne przez cały okres obowiązywania umowy;
• finachisobiorca powinien:
–dokładać starań w celu rozwijania działalności franchisingowej i utrzymania jednolitego wizerunku i reputacji sieci,
–udostępniać franchisodawy dające się zweryfikować dane operacyjne w celu ułatwienia mu określenia stopnia rozwoju działalności franchisobiorcy, a także sprawozdania finansowe niezbędne do efektywnego zarządzenia siecią,
–umożliwić franchisodawcy i jego przedstawicielom dostęp do swoich pomiszczeń i dokumentacji;
• strony powinny:
–we wzajemnych stosunkach postępować uczciwie,
–rozwiązywać skargi i spory przez bezpośrednie rozmowy i negocjacje w duchu życzliwości i wzajemnej lojalności.
 
Rodzaje franchisingu
 
Współpraca gospodarcza w ramach franchisingu ma już ugruntowaną pozycję na świecie. Jest jednym z przejawów i środkiem postępującej globalizacji.
W zależności od tego, w jakim segmencie rynku jest organizowana sieć, wyodrębnia się franchising przemysłowy (produkcyjny), dystrybucyjny, usługowy i mieszany. Podział ten został w Europie zapoczątkowany wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 28 stycznia 1986 r. w sprawie Pronuptia nr 161/84. W orzeczeniu tym Trybunał wyodrębnił:
• franchising usługowy, w którym franchisobierca oferuje usługi, posługując się nazwą handlową lub symbolem, a czasem znakami towarowymi franchisodawcy, zgodnie z jego instrukcjami;
• franchising produkcyjny, polegający na tym, że franchisobiorca wyrabia towary zgodnie z instrukcjami franchisodawcy i sprzedaje je z jego znakiem towarowym;
• franchising dystrybucyjny, którego cechą charakterystyczną jest to, że franchiobiorca po prostu sprzedaje towary w sklepie noszącym nazwę handlową i symbol franchisodawcy.
 
Franchising przemysłowy
 
Franchising przemysłowy zawiera najbogatszy pakiet. Spowodowane to jest dążnością do ujednolicenia produkcji w sieci, i to zarówno pod względem jakości finalnego produktu, jak i metod zarządzania. Aby osiągnąć ten cel, udostępniający sieć musi wtajemniczyć korzystającego w cały proces produkcyjny i technologiczny, podzielić się doświadczeniami, wiedzą, wynikami badań, prognoz, procedurami kontroli jakości. Winien także udostępnić swój znak firmowy, znaki towarowe i zdobnicze. Krótko mówiąc, powinien zezwolić korzystającemu na czerpanie z wszelkich tajemnic swego sukcesu gospodarczego, aby klient nie odróżniał, czy produkt finalny został wyprodukowany w macierzystym przedsiębiorstwie, czy w sieci. Jakość i cechy zewnętrzne towaru muszą być identyczne.
Z produkcją łączą się nierozerwalnie zaopatrzenie, zbyt i serwis, stąd omawiany rodzaj umowy nierzadko jest wzbogacany elementami charakterystycznymi dla franchisingu dystrybucyjnego oraz usługowego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Häfele Polska

Producent okuć meblowych i budowlanych, a także elektronicznych systemów kontroli dostępu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »