| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Obowiązki stron
 
Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu przewiduje, że:
• franchisodawca powinien zapewnić franchisobiorcy szkolenie wstępne oraz dalsze wsparcie handlowe i techniczne przez cały okres obowiązywania umowy;
• finachisobiorca powinien:
–dokładać starań w celu rozwijania działalności franchisingowej i utrzymania jednolitego wizerunku i reputacji sieci,
–udostępniać franchisodawy dające się zweryfikować dane operacyjne w celu ułatwienia mu określenia stopnia rozwoju działalności franchisobiorcy, a także sprawozdania finansowe niezbędne do efektywnego zarządzenia siecią,
–umożliwić franchisodawcy i jego przedstawicielom dostęp do swoich pomiszczeń i dokumentacji;
• strony powinny:
–we wzajemnych stosunkach postępować uczciwie,
–rozwiązywać skargi i spory przez bezpośrednie rozmowy i negocjacje w duchu życzliwości i wzajemnej lojalności.
 
Rodzaje franchisingu
 
Współpraca gospodarcza w ramach franchisingu ma już ugruntowaną pozycję na świecie. Jest jednym z przejawów i środkiem postępującej globalizacji.
W zależności od tego, w jakim segmencie rynku jest organizowana sieć, wyodrębnia się franchising przemysłowy (produkcyjny), dystrybucyjny, usługowy i mieszany. Podział ten został w Europie zapoczątkowany wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 28 stycznia 1986 r. w sprawie Pronuptia nr 161/84. W orzeczeniu tym Trybunał wyodrębnił:
• franchising usługowy, w którym franchisobierca oferuje usługi, posługując się nazwą handlową lub symbolem, a czasem znakami towarowymi franchisodawcy, zgodnie z jego instrukcjami;
• franchising produkcyjny, polegający na tym, że franchisobiorca wyrabia towary zgodnie z instrukcjami franchisodawcy i sprzedaje je z jego znakiem towarowym;
• franchising dystrybucyjny, którego cechą charakterystyczną jest to, że franchiobiorca po prostu sprzedaje towary w sklepie noszącym nazwę handlową i symbol franchisodawcy.
 
Franchising przemysłowy
 
Franchising przemysłowy zawiera najbogatszy pakiet. Spowodowane to jest dążnością do ujednolicenia produkcji w sieci, i to zarówno pod względem jakości finalnego produktu, jak i metod zarządzania. Aby osiągnąć ten cel, udostępniający sieć musi wtajemniczyć korzystającego w cały proces produkcyjny i technologiczny, podzielić się doświadczeniami, wiedzą, wynikami badań, prognoz, procedurami kontroli jakości. Winien także udostępnić swój znak firmowy, znaki towarowe i zdobnicze. Krótko mówiąc, powinien zezwolić korzystającemu na czerpanie z wszelkich tajemnic swego sukcesu gospodarczego, aby klient nie odróżniał, czy produkt finalny został wyprodukowany w macierzystym przedsiębiorstwie, czy w sieci. Jakość i cechy zewnętrzne towaru muszą być identyczne.
Z produkcją łączą się nierozerwalnie zaopatrzenie, zbyt i serwis, stąd omawiany rodzaj umowy nierzadko jest wzbogacany elementami charakterystycznymi dla franchisingu dystrybucyjnego oraz usługowego.
 
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

WspolnyPozew.com

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »