| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Charakter umowy
 
Popularyzacja franchisingu warta jest zainteresowania, ponieważ niesie technologię wiedzę i renomę, a więc to wszystko, co jest tak potrzebne krajowym przedsiębiorcom, którzy na osiągnięcie we własnym zakresie poziomu organizacyjnego i technologicznego organizatora sieci potrzebowaliby wielu lat. Dlatego franchising to transfer gotowych recept na sukces gospodarczy.
Według ogólnych reguł klasyfikacji umów franchising jest stosunkiem nienazwanym, wzajemnym i odpłatnym, opartym na szczególnym zaufaniu stron.
Według art. 1 ust. 3 lit. b) rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 4087/88 franchising oznacza umowę, w której jeden przedsiębiorca (franchisodawca) przyznaje drugiemu (franchisobiorcy) w zamian za bezpośrednie lub pośrednie finansowe wynagrodzenie prawo do wykorzystywania jego pakietu franchisingowego w celu sprzedaży ściśle określonych dóbr lub usług. Umowa zawiera co najmniej następujące zobowiązania:
• używania wspólnej nazwy i szyldów sklepowych oraz zapewnienia jednolitego wyglądu lokali lub środków transportu objętych umową,
• przekazanie przez franchisodawcę franchisobiorcy know-how,
• udzielania franchisobiorcy przez franchisodawcę stałej pomocy handlowej i technicznej przez cały czas umowy.
Rozporządzenie Komisji nr 4087/88 zostało uchylone rozporządzeniem z 22 grudnia1999 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień wertykalnych (pionowych) i praktyk uzgodnionych nr 2790/1999 i przestało obowiązywać z końcem maja 2000 r. Zastępujące je rozporządzenie z 1999 roku nie zawiera już definicji franchisingu. Przedstawiona definicja nie straciła jednak aktualności.
Cechą indywidualizującą franchising jest odpłatne przekazanie przez udostępniającego sieć korzystającemu z niej pakietu, który stanowi przedmiot umowy. Nie chodzi tu o przeniesienie praw, a o zezwolenie na korzystanie i czerpanie pożytków z praw wchodzących w skład pakietu. Podobnie rzecz ujmuje europejski kodeks etyczny franchisingu Europejskiej Federacji Franchisingu, który pod omawianym pojęciem ujmuje system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej współpracy między prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. Franchisodawca nadaje swoim franchisobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją w zamian za świadczenia finansowe.
CO TO JEST
Franchising dochodzi do skutku z chwilą zawarcia umowy, co zwykle następuje przez zaakceptowanie gotowej treści umowy przez przystępującego do sieci. Ma to na celu stworzenie sieci o jednolitej strukturze.
 
Zalety
 
Są co najmniej dwa powody uzasadniające zainteresowanie franchisingiem.
Pierwszy to transfer sukcesu gospodarczego przez zezwolenie organizatora sieci na korzystanie przez przystępującego do sieci z pakietu franchisingowego. W jego skład wchodzą nie tylko nowoczesne technologie, patenty, wzory użytkowe i zdobnicze, znak firmowy. To także wiedza i doświadczenie organizatora, możliwość korzystania z wypracowanych przez niego form reklamy, marketingu, szkoleń, prognoz i consultingu.
Drugim powodem jest szansa na stabilność przedsiębiorstwa należącego do sieci (z przeprowadzonych w USA badań wynika, że ryzyko bankructwa korzystającego z sieci jest minimalne w porównaniu z rozpoczynaniem samodzielnie od podstaw).
Według stanowiska Komisji Europejskiej, wyrażonego w rozporządzeniu nr 4087/88 umowy franchisingu udoskonalają dystrybucję dóbr lub świadczenie usług i pozwalają efektywnie konkurować małym, nowym podmiotom z dużymi przedsiębiorstwami. Komisja dostrzegła również zalety franchisingu dla konsumentów. Jednorodność sieci i stała współpraca między franchisobiorcą i franchisodawcą zapewnia bowiem stałą jakość dóbr i usług.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria RK Legal

Od 10 lat wspieramy biznes naszych klientów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK