| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Umowa franchisingu

Umowa franchisingu

Umowa franchisingu łączy uzależnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego z pewną samodzielnością podmiotu podległego, działającego na własny rachunek. Podstawową zaletą takiego kontraktu z punktu widzenia uczestnika sieci jest uzyskiwanie technologii i skutecznych metod zarządzania na czytelnych zasadach, zaś dla udostępniającego know-how, czyli dla franchisodawcy, jest to droga szybkiej ekspansji za cudze, bo franchisobiorcy, pieniądze.

Charakter umowy
 
Popularyzacja franchisingu warta jest zainteresowania, ponieważ niesie technologię wiedzę i renomę, a więc to wszystko, co jest tak potrzebne krajowym przedsiębiorcom, którzy na osiągnięcie we własnym zakresie poziomu organizacyjnego i technologicznego organizatora sieci potrzebowaliby wielu lat. Dlatego franchising to transfer gotowych recept na sukces gospodarczy.
Według ogólnych reguł klasyfikacji umów franchising jest stosunkiem nienazwanym, wzajemnym i odpłatnym, opartym na szczególnym zaufaniu stron.
Według art. 1 ust. 3 lit. b) rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 4087/88 franchising oznacza umowę, w której jeden przedsiębiorca (franchisodawca) przyznaje drugiemu (franchisobiorcy) w zamian za bezpośrednie lub pośrednie finansowe wynagrodzenie prawo do wykorzystywania jego pakietu franchisingowego w celu sprzedaży ściśle określonych dóbr lub usług. Umowa zawiera co najmniej następujące zobowiązania:
• używania wspólnej nazwy i szyldów sklepowych oraz zapewnienia jednolitego wyglądu lokali lub środków transportu objętych umową,
• przekazanie przez franchisodawcę franchisobiorcy know-how,
• udzielania franchisobiorcy przez franchisodawcę stałej pomocy handlowej i technicznej przez cały czas umowy.
Rozporządzenie Komisji nr 4087/88 zostało uchylone rozporządzeniem z 22 grudnia1999 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień wertykalnych (pionowych) i praktyk uzgodnionych nr 2790/1999 i przestało obowiązywać z końcem maja 2000 r. Zastępujące je rozporządzenie z 1999 roku nie zawiera już definicji franchisingu. Przedstawiona definicja nie straciła jednak aktualności.
Cechą indywidualizującą franchising jest odpłatne przekazanie przez udostępniającego sieć korzystającemu z niej pakietu, który stanowi przedmiot umowy. Nie chodzi tu o przeniesienie praw, a o zezwolenie na korzystanie i czerpanie pożytków z praw wchodzących w skład pakietu. Podobnie rzecz ujmuje europejski kodeks etyczny franchisingu Europejskiej Federacji Franchisingu, który pod omawianym pojęciem ujmuje system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej współpracy między prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. Franchisodawca nadaje swoim franchisobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją w zamian za świadczenia finansowe.
CO TO JEST
Franchising dochodzi do skutku z chwilą zawarcia umowy, co zwykle następuje przez zaakceptowanie gotowej treści umowy przez przystępującego do sieci. Ma to na celu stworzenie sieci o jednolitej strukturze.
 
Zalety
 
Są co najmniej dwa powody uzasadniające zainteresowanie franchisingiem.
Pierwszy to transfer sukcesu gospodarczego przez zezwolenie organizatora sieci na korzystanie przez przystępującego do sieci z pakietu franchisingowego. W jego skład wchodzą nie tylko nowoczesne technologie, patenty, wzory użytkowe i zdobnicze, znak firmowy. To także wiedza i doświadczenie organizatora, możliwość korzystania z wypracowanych przez niego form reklamy, marketingu, szkoleń, prognoz i consultingu.
Drugim powodem jest szansa na stabilność przedsiębiorstwa należącego do sieci (z przeprowadzonych w USA badań wynika, że ryzyko bankructwa korzystającego z sieci jest minimalne w porównaniu z rozpoczynaniem samodzielnie od podstaw).
Według stanowiska Komisji Europejskiej, wyrażonego w rozporządzeniu nr 4087/88 umowy franchisingu udoskonalają dystrybucję dóbr lub świadczenie usług i pozwalają efektywnie konkurować małym, nowym podmiotom z dużymi przedsiębiorstwami. Komisja dostrzegła również zalety franchisingu dla konsumentów. Jednorodność sieci i stała współpraca między franchisobiorcą i franchisodawcą zapewnia bowiem stałą jakość dóbr i usług.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »