| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy domagają się skutecznego uregulowania kontroli w firmach, uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym załatwialiby wszystkie formalności związane z rozpoczęciem i prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz umożliwienia zawieszania działalności bez potrzeby jej likwidacji.

Centralna informacja
 
Twórcy projektu zaproponowali, by strukturę działania Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej uregulować na innych zasadach, niż to było przewidziane w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które miały obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. Będzie ona prowadzona w systemie informatycznym przez Ministra Gospodarki i ma zawierać następujące dane o przedsiębiorcach:
• firmę,
• NIP
• miejsce zamieszkania i adres do doręczeń, adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeśli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – adres owego zakładu głównego i ewentualnie oddziału, o ile został taki utworzony
• datę rozpoczęcia działalności gospodarczej
• określenie przedmiotu działania zgodnie z PKD
• informacje o istnieniu małżeńskiej wspólności ustawowej lub rozdzielności majątkowej
• informacje o ewentualnym ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych oraz o ustanowieniu kuratora
• informacje o ogłoszeniu upadłości wraz ze sposobem prowadzenia postępowania i o jego zmianie oraz o uchyleniu, umorzeniu i zakończeniu tego postępowania
• informacje o wszczęciu postępowania naprawczego
• informacje o udzieleniu, zmianie, zawieszeniu i cofnięciu koncesji
• informacje o wygaśnięciu koncesji, jeżeli odrębne przepisy przewidują wydanie takiej decyzji
• informacje o wpisie do rejestru działalności regulowanej, zakazie wykonywania działalności objętej wpisem oraz o wykreśleniu z rejestru
• informacje o uzyskaniu zezwolenia lub licencji i ich cofnięciu
• informacje o zawieszeniu oraz wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej
• informacje o umowie spółki cywilnej
• dane pełnomocnika uprawnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy
• informacje o zakazie wykonywania działalności określonej w zgłoszeniu identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym.
Zostanie wówczas zlikwidowana gminna ewidencja działalności gospodarczej, która nie ma dziś żadnych kompetencji poza przyjmowaniem wniosków, wpisywaniem przedsiębiorców i wydawaniem zaświadczeń o wpisie. Tym bardziej, że treści zgłoszenia przedsiębiorcy i tak nikt nie weryfikuje. Co więcej, na jego podstawie nie można właściwie dziś stwierdzić, czy dana osoba rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą. Informacje, czy ktoś wykonuje działalność, mają natomiast urzędy skarbowe.
Za likwidacją gminnej ewidencji prowadzonej w 2500 gmin przemawia – zdaniem autorów projektu – również fakt, że należało do niej zgłaszać np. zmianę nazwiska, miejsca zamieszkania, zmianę zakresu wykonywanej działalności, a przy tym uiszczać opłaty za zmianę wpisu, tymczasem takie informacje o przedsiębiorcy zawarte są również w innych ewidencjach i rejestrach.
Twórcy projektu ustawy zaproponowali, by Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej była zasilana informacjami o przedsiębiorcach w Krajowej Ewidencji Podatników (KEP), którą prowadzi minister finansów. Pozostałe informacje byłyby natomiast do niej przesyłane bezpośrednio przez sądy i organy administracji.
Centralna Informacja wydawałaby aktualne odpisy o treści wpisu, które dotyczyłyby poszczególnych przedsiębiorców. Oprócz niej takie odpisy będą mogły wydawać również organy samorządu terytorialnego oraz naczelnicy urzędów skarbowych.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Diana Malinowska

Konsultant w Instytucie Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »