| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy domagają się skutecznego uregulowania kontroli w firmach, uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym załatwialiby wszystkie formalności związane z rozpoczęciem i prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz umożliwienia zawieszania działalności bez potrzeby jej likwidacji.

Jedno okienko
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w aktualnym brzmieniu przewiduje, że dopiero od 1 stycznia 2007 r. gminy zaczną prowadzić ewidencję działalności gospodarczej w systemie informatycznym. Przedsiębiorcy będą wówczas mogli załatwiać wszystkie formalności związane z prowadzeniem firmy u jednego urzędnika. Oprócz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w tym samym miejscu uzyskaliby REGON, zaktualizowali NIP i dokonali wszelkich zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych.
Dziś, żeby uzyskać wpis do ewidencji działalności gospodarczej, muszą złożyć wniosek w gminie, w której mieszkają, czyli w urzędzie właściwym dla miejscowości, w której przebywają z zamiarem stałego pobytu.
Zasady rejestrowania się przedsiębiorców do końca 2006 r. regulują przepisy ustawy z 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. nr 101, poz. 1178 ze zm.). Dopiero od 1 stycznia 2007 r. w ich miejsce mają wejść w życie stosowne przepisy ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Oprócz wpisania się do ewidencji osoba, która obecnie chce rozpocząć prowadzenie przedsiębiorstwa, musi uzyskać REGON i NIP (bądź zaktualizować dotychczasowy Numer Informacji Podatkowej). Numer identyfikacyjny nadaje przedsiębiorcy urząd statystyczny. Jest on niezmienny w czasie istnienia podmiotu gospodarczego i nie przechodzi na następcę. Natomiast NIP nadaje naczelnik urzędu skarbowego i w razie rozpoczęcia przez osobę fizyczną (mającą już NIP) działalności gospodarczej, aktualizuje go.
Aby więc dopełnić formalności związanych z uzyskaniem lub aktualizacją NIP i uzyskaniem REGON, przedsiębiorca może wybrać tzw. szybką ścieżkę lub tradycyjną.
Szybka polega na tym, że przedsiębiorca składa w gminie, w której uzyskał wpis do ewidencji, formularz RG-1 (umożliwiający otrzymanie REGON) oraz zgłoszenie aktualizacyjne NIP. W ciągu trzech dni urzędnicy gminni powinni przekazać oba dokumenty do urzędów statystycznego i skarbowego. Po kilku dniach uzyskują z urzędu statystycznego zaświadczenie o nadaniu REGON i przekazują je przedsiębiorcy. Za pośredniczenie w przekazywaniu tych dokumentów gmina nie pobiera żadnego wynagrodzenia.
Ścieżka tradycyjna polega natomiast na tym, że przedsiębiorca po uzyskaniu wpisu do ewidencji w gminie sam składa formularz RG-1 w urzędzie statystycznym oraz zgłoszenie aktualizacyjne NIP w urzędzie skarbowym. Najczęściej tych formalności dopełnia wówczas w znacznie krótszym czasie, niż gdyby skorzystał z pośrednictwa gminy.
Bez względu na to, którą ścieżkę wybierze, zawsze musi sam dopełnić formalności związanych ze zgłoszeniem się do ubezpieczeń społecznych. We właściwej miejscowo terenowej jednostce organizacyjnej ZUS składa formularz ZUS ZUA oraz zgłoszenie w charakterze płatnika składek.
Przepisy określające procedurę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od 1 stycznia 2007 r. (w aktualnym brzmieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) przewidują prowadzenie w systemie informatycznym ewidencji działalności gospodarczej przez gminę właściwą dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, a nie jak do końca 2006 r. – w formie papierowej.
Ewidencja w formie elektronicznej umożliwiałaby komputerowy dostęp do niej niezależnie od tego, która gmina by ją prowadziła. Niezwłocznie po wydaniu decyzji o wpisie, do systemu informatycznego ewidencji działalności gospodarczej byłyby wprowadzane zawarte w niej dane.
Miałaby też zostać utworzona Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez ministra gospodarki z oddziałami przy organach ewidencyjnych. Prowadziłaby ona zbiór danych zawartych w ewidencji, udzielałaby informacji o wpisach, wydawałaby zaświadczenia o treści wpisów. Gmina – prócz wpisów do ewidencji – przesyłałaby też za pośrednictwem systemu teleinformatycznego decyzję o wpisie do urzędu statystycznego, ZUS i urzędu skarbowego.
I żeby Centralna Informacja mogła rozpocząć działalność od nowego roku, już teraz powinny zostać podjęte działania w celu jej utworzenia. Przede wszystkim powinien zostać przygotowany cały pakiet przepisów wykonawczych regulujących jej działalność. Minister gospodarki został bowiem przez ustawodawcę zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia wysokości opłaty za wydanie zaświadczenia o treści wpisu w ewidencji lub pisemnej informacji o wpisie. Powinien też określić wzór urzędowy i miejsce udostępniania wniosków o wpis do ewidencji, jak również szczegółową treść wpisów, organizację i sposób prowadzenia Centralnej Informacji oraz tryb wydawania zaświadczeń o treści wpisów.
Tymczasem zamiast przepisów wykonawczych Ministerstwo Gospodarki przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o swobodzie gospodarczej, który nie przewiduje istnienia Centralnej Ewidencji przy ministrze gospodarki. Zaproponowano w nim, by rejestrację przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą prowadziły urzędy skarbowe.
Oprócz tego projektu, nowelizację ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przygotowują też posłowie z Sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »