| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy domagają się skutecznego uregulowania kontroli w firmach, uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym załatwialiby wszystkie formalności związane z rozpoczęciem i prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz umożliwienia zawieszania działalności bez potrzeby jej likwidacji.

Dlaczego nowelizacja
 
Największym utrudnieniem dla firm jest nieprzestrzeganie przez organy kontroli zakazu prowadzenia kilku kontroli jednocześnie. Inspektorzy z ok. 40 organów, które mogą sprawdzać przedsiębiorców, nie chcą odstępować od wejścia do firmy nawet wtedy, kiedy już inny organ prowadzi w niej inspekcję. Kontrolerzy powołują się w takich sytuacjach na przepisy szczególne. Możliwość taką dopuszcza bowiem art. 77 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.). Mówi on, że sprawy nieuregulowane w rozdziale o kontroli należy prowadzić na podstawie przepisów szczególnych. Dlatego właśnie inspektorzy utrzymują, że mają prawo domagać się prowadzenia kontroli z udziałem innej inspekcji. Przedsiębiorcy natomiast uważają wówczas, że są kontrolowani przez kilka inspekcji wbrew zasadzie. Dlatego problem ten powinien możliwie najprędzej zostać jednoznacznie uregulowany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy zwracają uwagę również na to, że inspektorzy chcą prowadzić kontrole jednocześnie w oddziałach tej samej firmy położonych w różnych miejscowościach. Skarżą się również na naciski wywierane przez pracowników organów kontroli, by wyrażali zgodę także na wydłużenie trwających u nich kontroli do kilku miesięcy. Tymczasem takie działania są sprzeczne z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jej art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 przewiduje bowiem, że wszystkie kontrole jednego organu w jednym roku kalendarzowym u tego samego mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy nie mogą przekraczać 4 tygodni, zaś w pozostałych firmach – 8 tygodni.
 
Potrzebne zawieszanie działalności
 
Szybkiego uregulowania wymaga też – zdaniem przedsiębiorców – możliwość zawieszania działalności gospodarczej. Chodzi przede wszystkim o to, by w okresie zawieszenia wolno było nie płacić składek na ubezpieczenia społeczne.
Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie przewidują bowiem – zdaniem urzędników – możliwości zawieszania działalności. Zawieszenie takie nie występuje również w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, która dopuszcza jedynie możliwość wyrejestrowania się przedsiebiorcy. Ubezpieczenia społeczne ustają wówczas od daty wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku o wyłączenie go z ubezpieczeń. W praktyce jednak ZUS każdy przypadek wyrejestrowania rozpatruje osobno i nie kwestionuje go najczęściej tylko wówczas, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność sezonową i wyrejestrowuje się na okres, w którym nie ma pracy. Na gruncie ubezpieczeń społecznych faktyczne zawieszenie działalności gospodarczej dla przedsiębiorców sezonowych oparte jest więc na uznaniu urzędników ZUS.
W dosyć ograniczonym zakresie możliwość zawieszenia działalności występuje też w prawie podatkowym. Obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o takim zawieszeniu mają jedynie osoby, które płacą podatek w formie karty podatkowej na podstawie art. 34 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 ze zm.). Jeżeli więc podatnik zgłosi przerwę w wykonywaniu działalności w danym roku podatkowym, to wówczas za cały okres co najmniej dziesięciodniowej przerwy urząd skarbowy nie pobiera od niego podatku płaconego w formie karty podatkowej.
Zawieszanie działalności nie zostało natomiast zdefiniowane w dwóch pozostałych ustawach podatkowych – ani w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 196 ze zm.), ani w ustawie z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.). Ewentualne zawieszenie działalności gospodarczej nie ma więc żadnego wpływu na sposób odprowadzania podatku dochodowego przez przedsiębiorców działających w oparciu o przepisy obu tych ustaw.
Nieuregulowanie możliwości zawieszenia działalności w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej powoduje, że przedsiębiorca, który praktycznie przez pewien czas faktycznie jej nie prowadzi, i tak musi za ten czas odprowadzać składki do ZUS, a w pewnych przypadkach nawet nie jest zwolniony z płacenia podatku.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »