| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Jak się mogą zmienić przepisy o działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy domagają się skutecznego uregulowania kontroli w firmach, uruchomienia tzw. jednego okienka, w którym załatwialiby wszystkie formalności związane z rozpoczęciem i prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz umożliwienia zawieszania działalności bez potrzeby jej likwidacji.

Dlaczego nowelizacja
 
Największym utrudnieniem dla firm jest nieprzestrzeganie przez organy kontroli zakazu prowadzenia kilku kontroli jednocześnie. Inspektorzy z ok. 40 organów, które mogą sprawdzać przedsiębiorców, nie chcą odstępować od wejścia do firmy nawet wtedy, kiedy już inny organ prowadzi w niej inspekcję. Kontrolerzy powołują się w takich sytuacjach na przepisy szczególne. Możliwość taką dopuszcza bowiem art. 77 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.). Mówi on, że sprawy nieuregulowane w rozdziale o kontroli należy prowadzić na podstawie przepisów szczególnych. Dlatego właśnie inspektorzy utrzymują, że mają prawo domagać się prowadzenia kontroli z udziałem innej inspekcji. Przedsiębiorcy natomiast uważają wówczas, że są kontrolowani przez kilka inspekcji wbrew zasadzie. Dlatego problem ten powinien możliwie najprędzej zostać jednoznacznie uregulowany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy zwracają uwagę również na to, że inspektorzy chcą prowadzić kontrole jednocześnie w oddziałach tej samej firmy położonych w różnych miejscowościach. Skarżą się również na naciski wywierane przez pracowników organów kontroli, by wyrażali zgodę także na wydłużenie trwających u nich kontroli do kilku miesięcy. Tymczasem takie działania są sprzeczne z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jej art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 przewiduje bowiem, że wszystkie kontrole jednego organu w jednym roku kalendarzowym u tego samego mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy nie mogą przekraczać 4 tygodni, zaś w pozostałych firmach – 8 tygodni.
 
Potrzebne zawieszanie działalności
 
Szybkiego uregulowania wymaga też – zdaniem przedsiębiorców – możliwość zawieszania działalności gospodarczej. Chodzi przede wszystkim o to, by w okresie zawieszenia wolno było nie płacić składek na ubezpieczenia społeczne.
Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie przewidują bowiem – zdaniem urzędników – możliwości zawieszania działalności. Zawieszenie takie nie występuje również w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, która dopuszcza jedynie możliwość wyrejestrowania się przedsiebiorcy. Ubezpieczenia społeczne ustają wówczas od daty wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku o wyłączenie go z ubezpieczeń. W praktyce jednak ZUS każdy przypadek wyrejestrowania rozpatruje osobno i nie kwestionuje go najczęściej tylko wówczas, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność sezonową i wyrejestrowuje się na okres, w którym nie ma pracy. Na gruncie ubezpieczeń społecznych faktyczne zawieszenie działalności gospodarczej dla przedsiębiorców sezonowych oparte jest więc na uznaniu urzędników ZUS.
W dosyć ograniczonym zakresie możliwość zawieszenia działalności występuje też w prawie podatkowym. Obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o takim zawieszeniu mają jedynie osoby, które płacą podatek w formie karty podatkowej na podstawie art. 34 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 ze zm.). Jeżeli więc podatnik zgłosi przerwę w wykonywaniu działalności w danym roku podatkowym, to wówczas za cały okres co najmniej dziesięciodniowej przerwy urząd skarbowy nie pobiera od niego podatku płaconego w formie karty podatkowej.
Zawieszanie działalności nie zostało natomiast zdefiniowane w dwóch pozostałych ustawach podatkowych – ani w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 196 ze zm.), ani w ustawie z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 ze zm.). Ewentualne zawieszenie działalności gospodarczej nie ma więc żadnego wpływu na sposób odprowadzania podatku dochodowego przez przedsiębiorców działających w oparciu o przepisy obu tych ustaw.
Nieuregulowanie możliwości zawieszenia działalności w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej powoduje, że przedsiębiorca, który praktycznie przez pewien czas faktycznie jej nie prowadzi, i tak musi za ten czas odprowadzać składki do ZUS, a w pewnych przypadkach nawet nie jest zwolniony z płacenia podatku.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »