| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Nadmierne premie
 
Zakazane są niektóre formy tzw. sprzedaży premiowanej, m.in. udzielanie nagród w postaci nieodpłatnej premii (w postaci towarów lub usług) innej niż przedmiot sprzedaży. Jeśli premie stanowią towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru albo zostały wygrane w loteriach promocyjnych organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub w konkursach, których wynik nie zależy od przypadku, stosowanie premii nie jest uznawane za czyn nieuczciwej konkurencji.
 
Własna marka w dyskontach
 
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów z markami właściciela lub podmiotów zależnych w ilości przewyższającej 20 proc. wartości ich obrotów. Przepis ten od początku wzbudzał wiele kontrowersji. Przedsiębiorcy krytykują go jako godzący w podmioty funkcjonujące w systemach sieciowych. Chodzi nie tylko o duże sieci, lecz także należące do małych i średnich przedsiębiorców dostarczających towary sprzedawane pod tzw. własną marką sieci. Przedsiębiorcy argumentują, że zgodnie z brzmieniem przepisu producent może umieścić w swoim sklepie jedynie 20 proc. własnych towarów. Z drugiej strony nie bardzo wiadomo, jaki sklep uznać za dyskontowy: czy taki, który stosuje niższe ceny, czy taki, który dyskont ma w nazwie. Ten niejasny przepis pozostaje w rzeczywistości martwą literą prawa (nikt z pytanych przez nas prawników praktyków nie przypomina sobie postępowania sądowego w tym zakresie).
 
Oszukiwanie na wygranych
 
Nieuczciwe praktyki rynkowe polegają również na przekonywaniu klientów o rzekomych wygranych – wystarczy tylko coś kupić... Tymczasem przedsiębiorcy, którzy łudzą konsumentów atrakcyjną wygraną, której warunkiem otrzymania jest rzekomo zakup określonych towarów lub wpłacenie pewnej kwoty, dopuszczają się czynu nieuczciwej konkurencji. Zakazane jest też formułowanie ofert w sposób stwarzający pewność wygranej, jeśli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objęte promocją albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.
Co do zasady, zakazane jest również organizowanie systemu sprzedaży lawinowej. W takim systemie budowane są tzw. piramidy finansowe, na których zyskują zwykle jedynie osoby stojące na szczycie tej struktury, natomiast tracą jej uczestnicy na niższych szczeblach. Sprzedaż lawinowa polega na proponowaniu nabywania towarów i usług przez składanie ich nabywcom obietnicy szczególnych korzyści, jeśli nakłonią innych do dokonania takich samych transakcji, czyli krótko mówiąc stworzą łańcuszek kupujących.
Sprzedaż lawinowa jest jednak zgodna z prawem, jeśli korzyści materialne uzyskiwane z uczestnictwa w tym systemie pochodzą ze środków uzyskiwanych z zakupu lub sprzedaży dóbr i usług po cenie, której wartość nie może rażąco przekraczać rzeczywistej wartości rynkowej tych dóbr i usług. Sprzedaż taka jest również dopuszczalna, jeśli osoba rezygnująca z udziału w systemie lawinowym ma prawo do odsprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90 proc. ceny zakupu wszystkich nabytych od niego i nadających się do sprzedaży towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów lub zestawów prezentacyjnych zakupionych w ciągu 6 miesięcy poprzedzających datę rezygnacji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »