| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Utrudnianie dostępu do rynku
 
O nieuczciwą konkurencję może także zostać posądzona firma, która utrudnia innym przedsiębiorcom dostęp do rynku. Takie działanie może polegać na stosowaniu cen dumpingowych, czyli na sprzedawaniu towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia w celu wyeliminowania innych przedsiębiorców. Dotyczy to również sytuacji, w której towary są odsprzedawane poniżej kosztów zakupu.
Czynem nieuczciwej konkurencji będzie też nakłanianie innych osób (np. producentów, hurtowników) do odmawiania sprzedaży innym przedsiębiorcom. Podobnie – namawianie (np. klientów) do niedokonywania zakupu towarów lub usług u innych przedsiębiorców. Nie wolno również stosować rzeczowo nieuzasadnionego zróżnicowania w traktowaniu niektórych klientów (np. jednym udziela się rabatów, a innym nie, mimo że kupują tyle samo).
Zakazane jest również pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, czyli np. opłaty za końcówkę regału (czyli miejsce dobrze eksponujące towar), czy za wejście do sklepu (opisany wcześniej kazus dostawcy Jeronimo Martins Dystrybucja). Utrudnianiem dostępu do rynku są także działania mające na celu wymuszanie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy (np. producent uzależnia sprzedaż produktu od skorzystania z usług przewozowych wskazanej przez niego firmy) lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.
Wymuszanie na klientach wyboru określonego kontrahenta może polegać na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy. Podobnie – na stwarzaniu sytuacji powodujących narzucanie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dana firma pozostaje w związku gospodarczym.
 
Stosowanie cen dumpingowych
 
W zakresie ochrony uczciwej konkurencji ustawodawca osobno potraktował sklepy wielkopowierzchniowe, czyli takie, których powierzchnia przekracza 400 mkw. Tacy przedsiębiorcy muszą liczyć się z zarzutem nieuczciwej konkurencji, gdy stosują zbyt niskie ceny. Niedozwolone jest bowiem utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów w takich obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Spod tego zakazu wyłączono wyprzedaż posezonową, dokonywaną dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, która za każdym razem nie może trwać dłużej niż miesiąc (zdarzają się sklepy, w których trwają niekończące się wyprzedaże, czyli informacja o wyprzedaży ma po prostu przyciągać klientów). Sprzedaż po cenie nieuwzględniającej marży handlowej jest dozwolona jedynie wówczas, gdy wiąże się z upływem terminu przydatności towarów do spożycia lub upływającą datą minimalnej trwałości. Zakaz stosowania zaniżonych cen nie dotyczy również tzw. wyprzedaży z konieczności, np. w przypadku likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji sklepu, a jeśli likwidowana jest cała sieć należąca do przedsiębiorcy, w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej. Wówczas wyprzedaż może trwać nie dłużej niż rok.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »