| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Tajemnica pod ochroną
 
Działania sprzeczne z uczciwą konkurencją polegają również na naruszaniu tajemnicy przedsiębiorstwa. Oczywiste jest, że informacja, szczególnie ta dotycząca nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, staje się cennym towarem. Dlatego za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje się przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, a także nabywanie takich informacji od osoby nieuprawnionej, jeśli tego rodzaju działanie zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się wszelkie informacje mające dla przedsiębiorcy wartość gospodarczą, choć pod pewnymi warunkami. Muszą to być informacje, które nie zostały przekazane do wiadomości publicznej, a dodatkowo takie, w sprawie których przedsiębiorca podjął niezbędne działania zmierzające do zachowania ich poufności. Mogą to być np. informacje dotyczące procesu produkcji.
Pracownik przedsiębiorcy ma obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez 3 lata od ustania stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, na podstawie którego był zatrudniony. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy umowa stanowi inaczej albo informacja nie stanowi już tajemnicy.
Nieuczciwą konkurencję będzie stanowił również swoisty sabotaż wśród pracowników konkurenta. Chodzi o nakłanianie zatrudnionych u konkurującego przedsiębiorcy do tego, by nie wykonywali swych obowiązków albo żeby nienależycie wykonywali obowiązki. Do naruszenia prawa dochodzi, kiedy takie działanie ma przynieść korzyść osobie namawiającej lub osobom trzecim albo gdy ma szkodzić przedsiębiorcy konkurentowi. I nie ma znaczenia, czy osoba pracująca u przedsiębiorcy świadczy pracę na podstawie stosunku pracy, czy innego stosunku prawnego.
Podobnie rzecz się ma z nakłanianiem klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo do nienależytego wykonania umowy. Tu również ważny jest cel – może chodzić o uzyskanie korzyści majątkowej lub szkodzenie przedsiębiorcy.
Nie dotyczy to oczywiście działań podejmowanych przez związki zawodowe, jeśli są zgodne z przepisami o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
 
Informacyjne kłamstwa
 
Rosnąca na rynku konkurencja powoduje, że firmy nie stronią od tzw. czarnego PR. Tymczasem nieuczciwa konkurencja polega również na rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, zarówno o swoim, jak i o innym przedsiębiorstwie. Z naruszeniem prawa mamy do czynienia, gdy takie działanie ma na celu przysporzenie korzyści lub wyrządzenie szkody. Takie fałszywe informacje mogą dotyczyć w szczególności osób kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarów lub świadczonych usług, stosowanych cen, sytuacji gospodarczej lub prawnej (np. rozpowszechnianie plotki, że konkurent ma poważne kłopoty finansowe i wkrótce zostanie postawiony w stan upadłości).
Za rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości uważa się również posługiwanie się nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami (np. rzekomy „lider Pomorza w branży AGD”), stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników, nieprawdziwymi atestami, nierzetelnymi wynikami badań (np. dotyczącymi jakości produktu) lub nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »