| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Reklama na bakier z prawem
 
Coraz więcej naruszeń prawa związanych jest z przekazem reklamowym. Czynem nieuczciwej konkurencji jest również nieuczciwa reklama, czyli taka, która jest sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybia godności człowieka. Reklama jest sprzeczna z prawem, jeżeli jest niezgodna z którąkolwiek jego dziedziną. Nie jest jednak wcale łatwo stwierdzić, czy reklama jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. W tym aspekcie – zgodności z dobrymi obyczajami – była początkowo rozpatrywana reklama Media Markt, używająca hasła: nie dla idiotów. Ostatecznie nie została ona uznana za naruszającą godność klientów.
Niedozwolona jest także reklama wprowadzająca klienta w błąd w ten sposób, że może wpłynąć na jego decyzję o nabyciu towaru lub usługi. W tej dziedzinie przodują reklamy różnych cudownych środków odchudzających, w których sprzedawca zapewnia konsumenta, że np. schudnie 20 kilo, bez jakichkolwiek ograniczeń i wyrzeczeń.
Z orzecznictwa sądu wynika, że wprowadzenie w błąd może polegać na pominięciu w reklamie istotnych dla konsumenta informacji. Za taką informację należy uznać cenę towaru (wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 19 maja 2005 r., XVII Ama 11/04).
Sprzeczna z prawem jest również tzw. reklama nierzeczowa, czyli odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. Przykładem są choćby reklamy talizmanów o magicznych właściwościach, które to przekazy przekonują nabywcę, że określony przedmiot zapewni mu szczęście i powodzenie.
Zakazana jest też tzw. reklama ukryta, czyli wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług sprawia wrażenie neutralnej informacji. Szczególnie w filmach stosuje się tzw. product placement polegający na tym, że kamera częściej zatrzymuje się na określonych przedmiotach o łatwej do rozróżnienia marce.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności. Może ona polegać na uciążliwym dla klientów nagabywaniu w miejscach publicznych czy np. na przesyłaniu na ich koszt niezamówionych towarów.
Reklama porównawcza, czyli taka, która umożliwia (bezpośrednio lub pośrednio) rozpoznanie konkurenta albo jego towarów czy usług, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji tylko wówczas, gdy jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko przedsiębiorca, którego produkty nieuczciwa reklama promuje, ale również agencja reklamowa lub inny przedsiębiorca, który daną reklamę opracował.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Majewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »