| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Oznaczanie towarów i usług
 
Często zdarza się również podszywanie się nie tyle pod samego przedsiębiorcę, co pod jego towary i usługi. Czynem nieuczciwej konkurencji jest bowiem opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym, które wskazuje (zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio) na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia. Podobnie jest z używaniem takiego oznaczenia w działalności handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub innych dokumentach. Jeśli więc producent wskazuje na produkowanym w Polsce serze, że jest on francuski, to mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją.
Jeżeli dany towar lub usługa korzystają z ochrony w miejscu pochodzenia, a w związku z pochodzeniem z danego regionu mają szczególne cechy lub właściwości (np. wody termalne), wówczas nie można bezprawnie wykorzystywać takich oznaczeń regionalnych. Nawet gdy zostanie dodane słowo: rodzaj, typ, metoda lub inne równoznaczne.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również takie oznaczenie towarów lub usług, a także brak oznaczenia, które może wprowadzić klienta w błąd co do: pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech. Nie wolno również zatajać ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z towaru lub usługi.
Za czyn nieuczciwej konkurencji uważa się także wprowadzanie do obrotu towarów w opakowaniu, które może sprawić, że klient będzie mógł się pomylić co do wymienionych cech towaru lub usługi. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.
Z orzecznictwa sądowego wynika, że oznaczenie producenta na opakowaniu towaru powinno być wyczerpujące i wyraźne, natomiast znak towarowy musi być trwale i bezpośrednio umieszczony na produkcie. Nie ma wówczas możliwości wprowadzenia w błąd ani co do tożsamości producenta, ani co do produktu (wyrok SN z 11 lipca 2002 r., I CKN 1319/00, OSNC 2003/5/73).
 
Ściągawka z konkurencji
 
Polską plagą są również czyny nieuczciwej konkurencji polegające na naśladowaniu produktu, które może wprowadzić klienta w błąd co do tego, jaki towar rzeczywiście kupuje i przez kogo jest on produkowany. Takie naśladownictwo polega zwykle na kopiowaniu zewnętrznej postaci produktu za pomocą różnych środków technicznych. Najczęstszą metodą jest stosowanie podobnego znaku graficznego z niewielką tylko zmianą nazwy (np. podróbki firmy Dior oznaczane jako Dioor). Z orzecznictwa sądowego wynika, że możliwość kopiowania pojawia się tylko wówczas, gdy produkt staje się towarem, czyli trafia na rynek i jest wystawiony do sprzedaży (wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 27 maja 1999 r., I ACa 147/99, OSA 2000/3/11).
Prawa nie złamie przedsiębiorca, który będzie naśladował cechy funkcjonalne produktu, czyli budowę, konstrukcję czy formę zapewniającą np. użyteczność. Niektóre rozwiązania techniczne są, m.in. z powodu ich niezawodności, chętniej stosowane przez firmy, niż inne sposoby zapewniania określonych cech rzeczy. Przykładowo – nowy producent drzwi antywłamaniowych stosuje taki sam mechanizm ich blokowania jak firmy działające na rynku. I jest to oczywiście możliwe, lecz pod warunkiem że naśladowca odpowiednio oznaczy swój produkt, tak żeby nie wprowadzać konsumentów w błąd.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa

Kancelaria Prawno-Patentowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »