| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

W przypadku dochodzenia roszczeń na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji szczególnie istotne jest zebranie i przedstawienie w pozwie wszelkich dowodów potwierdzających istnienie praw, które zostały naruszone przez konkurenta.
W przypadku używania przez konkurenta znaków towarowych zarejestrowanych przez powoda należy wykazać prawo pierwszeństwa do znaku (czyni się to przez przedstawienie wypisów z rejestru znaków towarowych).
Warto również zapobiec usunięciu przez konkurenta istniejących dowodów naruszenia przez niego przepisów ustawy. W razie wystąpienia z roszczeniem o zakazanie naśladownictwa produktu, konieczne jest zebranie dowodów, wskazujących, że w obrocie znajdują się podobne towary konkurenta. W tym celu należy zgromadzić informacje reklamowe (broszury, ulotki), wzory opakowań, zakupić kwestionowany produkt, zebrać wydruki ze stron internetowych. Problemy mogą pojawić się w przypadku wydruków, ponieważ treść stron internetowych może być w łatwy sposób zmieniona lub usunięta. Aby uniknąć sytuacji, w której pozwany zakwestionuje prawdziwość wydruku z internetu, warto zabezpieczyć dowód przez sporządzenie protokołu przez notariusza, w którym potwierdziłby on treść danej strony o określonej godzinie, w określonym dniu.
Czy powinienem wystąpić do sądu od razu, kiedy tylko się dowiedziałem o naruszeniu moich praw przez konkurenta, czy mogę poczekać, by przyjrzeć się, jak będą szły interesy naruszycielowi i wystąpić z powództwem dopiero wtedy, kiedy istotnie zagroziłby mojej pozycji na rynku, powiedzmy za dwa lata?
Niezależnie od terminów przedawnienia nie należy zwlekać z wytoczeniem powództwa. Istnieje bowiem niebezpieczeństwo, że sąd oddali powództwo ze względu na brak interesu prawnego. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku jednego z wytwórców produktów spożywczych, który wystąpił z roszczeniem dopiero po 6 latach od wejścia na rynek konkurencyjnego produktu naśladującego jego własny produkt. Wskutek upływu tego okresu produkt konkurenta stał się rynkowym liderem. Zdaniem sądu okoliczność, że produkt był już szeroko rozpoznawalny i zdobył własną renomę, stanowiła jeden z argumentów przeciw udzieleniu ochrony powodowi.
Dochodzenie roszczeń na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest o tyle utrudnione, że nie można na jej podstawie (w odróżnieniu od prawa autorskiego) wystąpić z tzw. roszczeniem informacyjnym do pozwanego, które umożliwiłoby powodowi zebranie odpowiednich dowodów. Istnieje jednak możliwość skorzystania z art. 187 par. 2 pkt 3 k.p.c., czyli zawnioskowania w pozwie, by sąd zobowiązał pozwanego do dostarczenia na rozprawę dowodów będących w jego posiadaniu.
Ze względu na długotrwałość procedur sądowych powód powinien wystąpić z wnioskiem o udzielenie przez sąd zabezpieczenia roszczeń na czas sporu, zwłaszcza w razie występowania z żądaniem zaniechania określonych praktyk. Brak zabezpieczenia (np. w postaci tymczasowego zakazu wprowadzania produktów do obrotu) może doprowadzić do sytuacji, w której nawet korzystny wyrok sądu nie przyniesie oczekiwanych korzyści poszkodowanemu przedsiębiorcy, a to dlatego, że w trakcie postępowania konkurent może go wyprzeć z rynku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »