| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Jak korzystać z przepisów o nieuczciwej konkurencji

Przedsiębiorcy działający na polskim rynku coraz częściej mają do czynienia z nieuczciwymi działaniami konkurentów. Niestety, nie zawsze potrafią odróżnić, które z nich są tolerowane przez prawo, a które z nim niezgodne. Dotyczy to zarówno naruszających, jak i poszkodowanych. Firmy nie wiedzą również, czego mogą się domagać w związku z dopuszczeniem się nieuczciwej konkurencji przez inną firmę i jakie konsekwencje w razie czego mogą same ponieść.

Planowane zmiany w ochronie konkurencji
 
Stały przy Radzie Ministrów zajmuje się projektem nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zwanej ustawą antymonopolową. Planowane są istotne zmiany zasad regulowania rynku i ochrony praw konsumentów. Najważniejsze to:
Kara zamiast upomnienia
Przedsiębiorców czekają kary za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi o praktyki ograniczające prawa większej, bliżej nieokreślonej grupy konsumentów i mogące przybierać różne formy - np. wprowadzania w błąd czy stosowania zakazanych klauzul umownych. Obecnie, jeśli przedsiębiorca stosuje takie praktyki, prezes UOKiK prowadzi postępowanie, na skutek którego wydaje decyzję nakazującą przedsiębiorcy zaprzestanie określonych działań. Dopiero gdy przedsiębiorca nie dostosuje się do tej decyzji prezes UOKiK może nałożyć na niego karę w wysokości od 500 do 10 000 euro za każdy dzień zwłoki. W celu nałożenia kary urząd musi jednak prowadzić kolejne postępowanie. To strata czasu i niepotrzebne dublowanie postępowań. Tym bardziej że w innych sprawach antymonopolowych, np. dotyczących nadużywania pozycji dominującej na rynku czy zakazanych porozumień przedsiębiorców, kara jest nakładana od razu po stwierdzeniu takiej praktyki. Taka kara może wynieść do 10 proc. przychodu przedsiębiorcy za poprzedni rok obrotowy.
Postępowanie tylko z urzędu
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie wszczynał postępowania w sprawach praktyk ograniczających konkurencję i w sprawach naruszeń zbiorowych interesów konsumentów wyłącznie z urzędu. UOKiK nie będzie więc musiał prowadzić takich postępowań na wniosek przedsiębiorców. Obecnie prezes UOKiK jest związany wnioskiem i musi wszcząć postępowanie, natomiast zgodnie z planowanymi zmianami wnioski będą traktowane jedynie jako sygnały z rynku, na podstawie których prezes UOKiK będzie mógł wszcząć postępowanie z urzędu. UOKiK twierdzi, że chce w ten sposób skupić się na najcięższych praktykach godzących w konkurencję i konsumentów. Poza tym eliminacja postępowań z urzędu pozwoli prezesowi UOKiK na wszczęcie postępowania również w zakresie nieobjętym zawiadomieniem.
Takie zmiany krytykują jednak przedsiębiorcy, twierdząc, że trudniej będzie im dochodzić swoich praw. Jeśli bowiem na skutek zawiadomienia nie zostanie wszczęte postępowanie z urzędu, firmom pozostanie dochodzenie roszczeń w postępowaniu cywilnym, które już teraz jest mało efektywne.
Nowe zasady kontroli koncentracji
Obecnie zamiar łączenia przedsiębiorców podlega zgłoszeniu do UOKiK, kiedy łączny obrót firm za ubiegły rok przekracza równowartość 50 milionów euro. Taki próg jest zbyt niski, szczególnie dla podmiotów takich jak banki czy towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Dlatego projekt wprowadza dwa różne progi obrotowe. Fuzję trzeba będzie zgłaszać prezesowi UOKiK, gdy łączny światowy obrót łączących się przedsiębiorców przekracza 1 miliard euro (chodzi o tzw. firmy sieciowe, które mają oddziały w różnych krajach, wówczas sumuje się ich dochody na całym świecie) lub łączny obrót na terytorium RP przekracza 50 milionów euro (dotyczy to zarówno polskich firm, jak i oddziałów zagranicznych przedsiębiorców w RP).
Projekt zakłada również rezygnację ze zgłaszania koncentracji tzw. mniejszych udziałów - czyli takiego nabycia akcji lub udziałów, które spowoduje uzyskanie mniej niż 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników. Podobnie, jeśli ta sama osoba obejmie funkcję członka organu zarządzającego lub kontrolnego u konkurujących ze sobą przedsiębiorców. W przypadku takich transakcji nie dochodzi bowiem do przejęcia przez jednego przedsiębiorcę kontroli nad innym.
Mocniejsi rzecznicy
Nowa ustawa ma również wzmocnić rzeczników konsumentów. Pracują oni w miastach na prawach powiatu i w powiatach powyżej 100 000 mieszkańców i mają otrzymać samodzielne biura z lepszym wsparciem kadrowym. Ponadto rzecznika trudniej byłoby odwołać (potrzebna będzie większość 3/5 głosów ustawowego składu rady gminy lub odpowiednio - rady miasta). To bardzo dobre założenie, gdyż zmiany polityczne w gminach automatycznie powodują zmiany rzeczników. Kompetentne osoby, które zdobyły zaufanie konsumentów, nierzadko muszą z tego powodu odejść, a nowi rzecznicy - uczyć się wszystkiego od początku.
 
 
 

Ewa Usowicz
 

Gazeta Prawna Nr 182/2006 [Dodatek: Tygodnik Prawa Gospodarczego]
z dnia 2006-09-19
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Łomozik

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »