| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązki rejestracyjne spółek handlowych

Obowiązki rejestracyjne spółek handlowych

Obowiązki osób prowadzących działalność gospodarczą w formie spółek handlowych nie kończą się z chwilą wpisania nowej spółki do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Przez cały czas jej istnienia wskazane w ustawie osoby lub organy obowiązane są aktualizować informacje o spółce. Wnioski do KRS nie powinny być składane w ostatniej chwili, ponieważ bywa to ryzykowne, zwłaszcza że ustawowe terminy są bardzo krótkie, a konsekwencje ich niedotrzymania poważne.

Wniosek o wpis
 
Wpis to przewidziane przez prawo okoliczności ujawniane w rejestrze. Wpisem jest także zmiana wpisu, zamieszczenie wzmianki w rejestrze oraz wykreślenie.
Wpis może mieć charakter pierwotny lub wtórny. Pierwotnym jest zarejestrowanie nowo powstałej spółki. Podstawowym obowiązkiem podmiotu, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki handlowej, jest zgłoszenie jej do tego rejestru.
Wpis wtórny dotyczy zmiany danych zamieszczonych już w rejestrze. Obowiązek taki powstaje przede wszystkim wtedy, kiedy zmienia się np. skład osobowy zarządu, rady nadzorczej, wspólników, wysokość kapitału zakładowego, przedmiot działalności czy siedziba spółki. Czasem przepisy nakładają na przedsiębiorców także inne obowiązki. Tak było z numerem identyfikacji podatkowej (NIP). Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1808) od 1 stycznia 2005 r. do 31 maja 2006 r. podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS musiały uzupełnić wpis o NIP. Te, które tego nie zrobiły, mogą zostać po uprzednim wezwaniu przez sąd rejestrowy do uzupełnienia braku ukarane grzywną.
Podobnie było z podwyższeniem kapitału zakładowego przez spółki kapitałowe – do końca ubiegłego roku musiały one podnieść kapitał zakładowy, jeżeli nie sięgał on wymaganego minimum (dla spółek z o.o. – 50 tys. zł, a dla akcyjnych – 500 tys. zł) i również ten fakt zarejestrować, by zmiana ta była skuteczna.
 
Właściwość sądu i terminy
 
Wniosek o wpis do rejestru zgłasza się do sądu rejonowego, do jego wydziału gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego, właściwego ze względu na siedzibę spółki. W razie przeniesienia siedziby spółki może więc ulec zmianie również i jej sąd rejestrowy. Pewne komplikacje mogą się pojawić przy łączeniu i podziale spółek.
Przedsiębiorców obowiązuje bardzo krótki termin zgłoszenia.
Wniosek o wpis do rejestru powinien być złożony nie później niż w ciągu 7 dni od zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej (art. 22 ustawy o KRS). Od zasady tej są jednak wyjątki:
• zawiązanie spółki z o.o. i akcyjnej powinno być zgłoszone w terminie 6 miesięcy od zawarcia umowy czy sporządzenia statutu,
• zmiana umowy spółki z o.o. (w tym również podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego) powinna być zgłoszona w terminie 6 miesięcy od podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników o zmianie,
• zmianę statutu spółki akcyjnej zgłasza się w ciagu 3 miesięcy, a gdy zmiana statutu wiąże się z podwyższeniem (art. 431 par. 4 k.s.h.) lub obniżeniem kapitału zakładowego (art. 455 par. 5 k.s.h.), to w terminie 6 miesięcy od powzięcia uchwały,
• złożenie sprawozdania finansowego przez spółkę akcyjną, z o.o. oraz komandytowo-akcyjną powinno nastąpić w terminie 15 dni od jego zatwierdzenia (art. 69 ustawy o rachunkowości).
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »