| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak bezpiecznie zawrzeć umowę

Jak bezpiecznie zawrzeć umowę

Trzeba pamiętać, które postanowienia umów są istotne, a które nie, ponieważ bez tych pierwszych kontrakt niekiedy będzie nieważny, a bez rozsądnej indywidualizacji warunków może okazać się trudny w realizacji.

Określ przedmiot umowy
 
Umowa powinna dokładnie wskazywać jej przedmiot. Brak precyzji w tym zakresie może utrudnić lub uniemożliwić wyegzekwowanie prawidłowego wykonania umowy. Przykładowo przedmiotem najmu będzie konkretny lokal. Warto dokładnie wskazać nie tylko jego położenie czy powierzchnię, ale i wyposażenie, ustalić możliwość dokonania w nim zmian. W przypadku umowy sprzedaży – przedmiotem będzie określona rzecz lub prawo (np. prawa autorskie). Jeśli sprzedawana rzecz jest określona co do gatunku, wystarczy zwykle dokładne określenie rodzaju towaru, jego ilości, jakości czy parametrów technicznych. Większe trudności dotyczą precyzyjnego wskazania przedmiotu umowy, który jest rzeczą określoną co do tożsamości, np. mebli na zamówienie. Do umowy warto załączyć dokładne rysunki i parametry.
Niedokładne określenie przedmiotu umowy może spowodować, że kontrahent będzie chciał świadczyć co innego niż zamówiono, a skuteczne dochodzenie praw przed sądem będzie utrudnione.
 
Wskaż obowiązki i kary
 
W umowach należy jednoznacznie wskazywać prawa i obowiązki stron. Każdy przedsiębiorca musi dokładnie wiedzieć, co ma świadczyć na rzecz kontrahenta i w jakim terminie oraz jakich formalności powinien dopełnić.
Obowiązki wskazane w umowie warto obwarować karami umownymi na wypadek, gdyby kontrahent nie wywiązał się z nich lub uczynił to nierzetelnie. Warto pamiętać, że kary umowne dotyczą wyłącznie świadczeń niepieniężnych. Nie można zastrzec kary umownej np. na wypadek niezapłacenia w terminie ceny. W takiej sytuacji można jedynie naliczyć odsetki. Kara umowna może zostać zastrzeżona, np. za nieterminową dostawę.
 
Przyjrzyj się płatnościom
 
Przedsiębiorcy powinni dokładnie wskazać w umowie cenę lub wynagrodzenie. Jeśli w grę wchodzi kilka usług, najlepiej wskazać wynagrodzenie za każdą osobno. Nie może być również wątpliwości, czy kwota wskazana w umowie podana jest brutto czy netto.
Należy także wskazać termin i sposób zapłaty. W razie płatności rozłożonej na raty, należy wskazać termin zapłaty każdej z nich.
W umowach często zastrzegana jest zapłata zaliczki lub zadatku. Tymczasem przedsiębiorcy często nie rozróżniają tych pojęć. A warto zastanowić się, czy wpłacana kwota ma być zaliczką, czy zadatkiem – ponieważ powodują one różne skutki w razie niedotrzymania warunków umowy.
Należy pamiętać, że zaliczka to kwota wpłacona na poczet przyszłych należności, która jest rodzajem przedpłaty, a nie – jak zadatek, zabezpieczeniem wykonania umowy. Jeśli umowa zostaje wykonana prawidłowo, zaliczka podlega zaliczeniu na poczet należnego świadczenia (np. przedsiębiorca kupuje towar za 15 000 zł i wpłaca 1500 zł zaliczki; w momencie zrealizowania zamówienia – 1500 zł jest zaliczane na poczet ceny, musi więc dopłacić 13 500 zł). Jeśli umowa nie dojdzie do skutku, można żądać zwrotu zaliczki i naprawienia szkody. Nie ma więc możliwości, jak przy zadatku, otrzymania zwrotu zaliczki w podwójnej wysokości. Zaliczka nie jest bowiem formą odszkodowania.
Zadatek to kwota, która zabezpiecza wykonanie umowy. Może stanowić formę odszkodowania na wypadek niedojścia umowy do skutku. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego zadatek dany przy zawarciu umowy oznacza, że w razie niewykonania jej przez jedną ze stron druga może – bez wyznaczania dodatkowego terminu – odstąpić od umowy i zachować otrzymany zadatek. Gdy sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej. Jeżeli natomiast umowa zostanie wykonana, zadatek zalicza się na poczet świadczenia strony, która go dała, podobnie jak przy zaliczce (jeśli zaliczenie takie nie jest możliwe, zadatek podlega zwrotowi).
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Jarosz

Ekspert z zakresu marketingu i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »