| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zakładanie stowarzyszenia związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zakładanie stowarzyszenia związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

Stowarzyszenie jest dobrym rozwiązaniem dla ludzi, którzy chcą podkreślić swoje zainteresowanie pewnymi sprawami, tworząc do tego celu określony organizm prawny. Idealnym rozwiązaniem może być stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą.

Niezbędne dokumenty
 
Komitet założycielski, w ciągu 7 dni od zamknięcia zebrania założycielskiego, składa do sądu rejestrowego, właściwego ze względu na siedzibą stowarzyszenia, następujące dokumenty:
• wniosek o rejestrację wraz ze statutem (w dwóch egzemplarzach);
• listą założycieli, zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (w dwóch egzemplarzach);
• protokół z wyboru komitetu założycielskiego (w dwóch egzemplarzach);
• informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.
WAŻNE
Statut stowarzyszenia, które będzie ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego musi zawierać pozwolenie na ubieganie się o taką formę działalności. Jeżeli stowarzyszenie ma zamiar tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, to ma obowiązek określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek.
Wszystkie dokumenty powinny być oryginałami lub kopiami notarialnie poświadczonymi. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wniesieniu opłaty. Na wszystkie szczegółowe informacje, związane z postępowaniem przed Krajowym Rejestrem Sądowym, powinny zostać udzielone odpowiedzi przez pracowników sądu.
 
Rozpoznanie wniosku o rejestrację
 
Wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia sąd rejestrowy rozpoznaje niezwłocznie, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku (art. 13). Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu stowarzyszenia po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania. Sąd rejestrowy przed wydaniem postanowienia o zarejestrowaniu stowarzyszenia, jeżeli uzna za niezbędne dokonanie dodatkowych ustaleń, wyznacza w tym celu posiedzenie wyjaśniające. Na posiedzenie wyjaśniające sąd rejestrowy wzywa uczestników postępowania. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu stowarzyszenia po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania określone ustawą.
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, która następuje po uprawomocnieniu się postanowienia o zarejestrowaniu. Sąd rejestrowy zawiadamia założycieli oraz organ nadzorujący, przesyłając jednocześnie temu organowi statut. Rejestry stowarzyszeń są jawne i dostępne dla osób trzecich. Każdemu przysługuje prawo otrzymania uwierzytelnionych odpisów i wyciągów z tych rejestrów. Po zarejestrowaniu stowarzyszenia osoby je reprezentujące powinny otworzyć rachunek bankowy.
Stowarzyszenie, które zamierza tworzyć oddziały, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady ich tworzenia. Oddział uzyskuje osobowość prawną, jeżeli przewiduje to statut. Zarząd oddziału stowarzyszenia jest obowiązany, w terminie 14 dni od chwili jej powołania, zawiadomić o tym organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę tej jednostki, podając skład zarządu i adres siedziby jednostki, oraz doręczyć statut stowarzyszenia. Zasada ta ma także zastosowanie odpowiednio w razie zmian w składzie zarządu i adresie siedziby terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia oraz w statucie stowarzyszenia.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »