| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązki przedsiębiorcy, który zatrudnia pracowników

Obowiązki przedsiębiorcy, który zatrudnia pracowników

Pracodawca powinien w ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności zawiadomić inspektora pracy i państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Natomiast w ciągu 7 dni od momentu zatrudnienia pracownika ma obowiązek zgłosić go do ubezpieczeń społecznych, zaś w ciągu 7 dni od daty zatrudnienia pierwszego pracownika zgłasza siebie jako płatnika składek.

Wyjaśnienia do Karty Zgłoszenia Pracodawcy
 
Opisy i kody, które należy wpisać w karcie zgłoszenia, podaje się na podstawie par. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz.U. z 1999 r. nr 69, poz. 763 ze zm., Dz.U. z 2001 r. nr 12, poz. 99, Dz.U. z 2003 r. nr 221, poz. 2195).
Gdyby Urząd Statystyczny w decyzji o nadaniu REGON nie podał informacji o formie własności ani opisowej, ani kodowej, to do opisu należy wykorzystać par. 9 rozporządzenia Rady Ministrów z 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz.U. z 1999 r. nr 69, poz. 763 ze zm., Dz.U. z 2001 r. nr 12, poz. 99, Dz.U. z 2003 r. nr 221, poz. 2195).
Gdyby produkcja prowadzona w firmie łączyła się z powstaniem czynników rakotwórczych i mutagennych, to wówczas pracodawca powinien o tym poinformować inspektora pracy. Chodzi tutaj o przypadki, w których stosowane są bądź występują te czynniki.
Taki obowiązek nakłada na pracodawcę par. 4.
Czynnikami rakotwórczymi i mutagennymi są m.in. azbest, benzen, pyły drewna twardego, promieniowanie jonizujące, WZW typu B, WZW typu C. Wykaz tych czynników zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra zdrowia z 1 grudnia 2004 r. w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 280, poz. 2771 ze zm., Dz.U. z 2005 r. nr 160, poz. 1356).
Rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz.U. z 2004 r. nr 280, poz. 2771, zm. Dz.U. z 2005 r. nr 160, poz. 1356) pracodawca obowiązany jest prowadzić ściśle określony rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami, preparatami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Dane zawarte w rejestrze pracodawca przekazuje właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy niezwłocznie po rozpoczęciu działalności oraz corocznie w terminie do 15 stycznia na druku informacji o substancjach, preparatach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Pracodawca, który ma zamiar rozpocząć prace przy azbeście, ma obowiązek powiadomić o tym inspektora pracy na specjalnym formularzu, który przedsiębiorca może wydrukować ze strony internetowej Państwowej Inspekcji Pracy – www.pip.gov.pl.
WAŻNE
Rozpoczęcie działalności oznacza zatrudnienie przynajmniej jednego pracownika.
WAŻNE
Wzór formularza przedsiębiorca może wydrukować ze strony internetowej Państwowej Inspekcji Pracy – www.pip.gov.pl.
 
Pracodawca informuje sanepid
 
W ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności, czyli od zatrudnienia pierwszego pracownika, pracodawca ma obowiązek poinformować o tym na piśmie właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Informuje go o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.
Gdyby zaś już w trakcie prowadzonej działalności zmienił miejsce, rodzaj lub zakres jej prowadzenia bądź też technologię lub profil produkcji, to ma również obowiązek poinformować o tym państwowego inspektora sanitarnego. Chodzi tu szczególnie o takie przypadki, gdy zmiana technologii może spowodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników. Gdyby inspektor sanitarny uznał, że pracodawca prowadzi działalność, która powoduje szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników, to wówczas zobowiązuje pracodawcę, aby dokonywał okresowej aktualizacji tych informacji.
Zgłoszenia do Sanepidu pracodawca dokonuje na specjalnym formularzu. W razie niedopełnienia tego obowiązku dopuszcza się wykroczenia przeciwko prawom pracowników, za co zostanie ukarany grzywną. Jest to wykroczenie przewidziane w art. 283 par. 1 kodeksu pracy.
Takiego zgłoszenia nie musi jedynie dokonywać pracodawca, który jest osobą fizyczną i zatrudnia pracowników w celu zaspokojenia potrzeb osobistych – na przykład nianię do dziecka, pielęgniarkę do opieki nad chorym, gospodynię domową. Natomiast pozostali pracodawcy – również będący osobami fizycznymi – muszą wywiązać się z tego obowiązku zawiadamiania sanepidu, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »