| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązki przedsiębiorcy, który zatrudnia pracowników

Obowiązki przedsiębiorcy, który zatrudnia pracowników

Pracodawca powinien w ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności zawiadomić inspektora pracy i państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Natomiast w ciągu 7 dni od momentu zatrudnienia pracownika ma obowiązek zgłosić go do ubezpieczeń społecznych, zaś w ciągu 7 dni od daty zatrudnienia pierwszego pracownika zgłasza siebie jako płatnika składek.

Zgłoszenie do inspektora pracy
 
W ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności pracodawca ma obowiązek zawiadomić o tym na piśmie właściwego inspektora pracy. Informuje go o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.
Termin 30 dni na dokonanie zawiadomienia rozpoczyna swój bieg od momentu zatrudnienia przynajmniej jednego pracownika, a nie na przykład od zarejestrowania działalności gospodarczej lub od dnia rozruchu technologicznego.
Zakres prowadzonej działalności, o którym musi powiadomić pracodawca, oznacza najczęściej wielkość produkcji wykonywanej w firmie. Określenie tej wielkości ma znaczenie dla ustalenia, jakie są w tej firmie warunki pracy.
Taki sam obowiązek ciąży również na pracodawcy wówczas, gdy już prowadzi działalność, lecz zmienia miejsce, rodzaj albo zakres prowadzonej działalności, a także gdy zmianie ulega stosowana w firmie technologia bądź profil produkcji. Szczególnie zaś chodzi o takie przypadki, gdy zmiana technologii może spowodować wzrost zagrożenia dla zdrowia pracowników.
Gdyby zaś inspektor pracy uznał, że prowadzona w firmie działalność powoduje szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników, to wówczas może zobowiązać pracodawcę, aby dokonywał okresowej aktualizacji informacji dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności.
Taki obowiązek, nałożony w art. 209 kodeksu pracy na pracodawcę, ma na celu zapewnić organom inspekcji pracy niezbędne informacje o tym, że nowo utworzona firma będzie prowadziła działalność o określonym profilu. Umożliwi to inspekcji pracy objęcie tego zakładu kontrolą.
Złożone na piśmie informacje dotyczą faktycznej działalności gospodarczej, usługowej lub innej, którą prowadzi pracodawca. Obowiązek złożenia zawiadomienia obejmuje więc wszystkich pracodawców, bez względu na to, jaki rodzaj działalności prowadzą.
Zawiadomienia do inspekcji pracy nie składają tylko pracodawcy, którzy są osobami fizycznymi i zatrudniają pracowników w celu zaspokojenia potrzeb osobistych, np. zatrudniają opiekunkę do dziecka czy do osoby starszej lub sprzątaczkę.
Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni ciążącego na nim obowiązku zawiadomienia inspektora pracy, to dopuszcza się wykroczenia przewidzianego w art. 283 par. 1 kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że osoba odpowiedzialna za stan bhp w firmie lub kierująca pracownikami, która nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny. Dopuszcza się bowiem w ten sposób wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

DORADCA-UE.pl

portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »