| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Obowiązkowe OC dla przedsiębiorcy

Obowiązkowe OC dla przedsiębiorcy

Obowiązkowe ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej muszą mieć przedsiębiorcy z wielu branż. Polisy takie przeważnie chronią majątek ich firm w razie szeroko rozumianego wypadku, za którego skutki musieliby zapłacić poszkodowanym. Przedsiębiorcy odpowiadają bowiem za wyrządzone szkody na zasadzie ryzyka.

Minister zaspał
 
Przeoczenie zdarzyło się m.in. w wypadku rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. z 2004 r. nr 110, poz. 1168).
– To rozporządzenie powinno być już dawno zmienione i dostosowane do rozporządzenia nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (RPEiR), które weszło w życie 1 maja 2005 r. – mówi Liliana Pawelczak-Szulc, dyrektor biura ubezpieczeń lądowych w STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.
Rozporządzenie ustanawia minimalne wymagania w zakresie ubezpieczenia przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych w odniesieniu do pasażerów, bagażu, ładunku i osób trzecich, w tym limitów sum gwarancyjnych. Niestety są one bardzo wysokie, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę realia polskiego rynku. Przy ich określaniu używane są specjalne jednostki obliczeniowe: SDR (obecnie 1 SDR to równowartość około 4,6 zł). Stosowanie wysokich limitów odnoszące się do szkód w przewozie pasażerów, bagażu i towarów wynika bezpośrednio z dyspozycji art. 208 prawa lotniczego (Dz.U. z 2002 r. nr 130, poz. 1112). Minimalna ochrona ubezpieczeniowa wynosząca 250 tys. SDR na pasażera, w odniesieniu do niehandlowych przewozów statkiem powietrznym o masie startowej do 2700 kg, została przez państwa członkowskie ustalona na poziomie niższym, ale jednak nie mniejszym niż 100 tys. SDR. Niestety Polska nie uznała za stosowne ustalić niższych limitów.
Z drugiej strony, w zakresie odpowiedzialności wobec osób trzecich, rozporządzenie ministra infrastruktury zawiera już limity, choć niedostosowane do przepisów Wspólnoty. W tym jednak wypadku akt międzynarodowy nie przewidział możliwości ustalenia limitów niższych, a że prawo międzynarodowe ma pierwszeństwo przed krajowym, nasze przepisy nie mają zastosowania.
Dlatego np. minimalna suma na zdarzenie za śmigłowiec o masie startowej 13 000 kg wynosi 80 milionów SDR. Zakres ubezpieczenia obejmuje akty wojny, terroryzm, porwania, akty sabotażu, bezprawne zajęcie, konfiskatę statku powietrznego oraz rozruchy. – Przy takim zakresie składka będzie ogromna, że nie wspomnę o trudnościach z uzyskaniem oferty – mówi Liliana Pawelczak-Szulc.
 
Na morzu według konwencji
 
Czasem, żeby znaleźć zapisy istotne dla warunków umowy, trzeba sięgnąć aż po międzynarodowe konwencje. Dobrym przykładem są polisy obowiązkowe dla świadczących usługi przewozowe. Na przykład zgodnie z art. 182 kodeksu morskiego przewoźnik, który podejmuje się przewozu pasażera statkiem pod polską banderą, musi mieć polisę OC za szkody na osobie lub w mieniu pasażera. Obowiązek ten dotyczy również przewoźnika, który pływa pod obcą banderą, ale wozi ludzi na obszarze RP lub między polskimi portami. Zgodnie z konwencją, odpowiedzialność przewoźnika za szkody na osobie nie może wynieść więcej niż 46 666 SDR. Z kolei szkody z tytułu utraty lub uszkodzenia bagażu nie mogą przekroczyć 833 SDR na pasażera za przewóz. Maksymalne odszkodowanie za zniszczenie pojazdu to 3333 SDR. Umowa ubezpieczenia przewidująca wypłatę takich sum może zawierać zapis o potrąceniu z odszkodowania 117 SDR przy szkodach w pojeździe i 13 SDR przy szkodach w bagażu. Na takie ograniczenie muszą jednak zgodzić się zarówno przewoźnik, jak i pasażer.
WAŻNE
W każdym przypadku, gdy podpisuje się umowę z ubezpieczonym kontrahentem, warto zebrać dane o firmie wystawiającej polisę, żeby wiedzieć, dokąd się udać po ewentualnej szkodzie.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Igor Bąkowski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »