| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zamówienia publiczne po zmianach

Zamówienia publiczne po zmianach

Nowelizacja zamówień publicznych wydaje się przykładem sprawnej legislacji, co w czasach pisania ustaw na kolanie warte jest odnotowania. Ile jednak pożytku będą z niej mieli przedsiębiorcy, pokaże praktyka, ponieważ możliwość korupcji ciągle tkwi w etapie początkowym, kiedy to budowane są specyfikacje istotnych warunków zamówienia.

Nowe wartości progowe
 
W prawie zamówień publicznych obowiązywały dotychczas stałe, określone w ustawie wartości progowe. Znowelizowane prawo przewiduje w określonych wypadkach zmienne progi, które co jakiś czas będą określane rozporządzeniem. Wynika to z tego, że Wspólnota Europejska i jej państwa członkowskie są stroną Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA), w którym wartości progowe nie są wyrażone w euro. Dyrektywy unijne przewidują więc obowiązek aktualizacji co dwa lata wartości progowych (obecnie 137 tys. lub 211 tys. euro dla dostaw lub usług w zależności od zamówienia i 5 mln 278 tys. dla robót budowlanych), uwzględniając zmiany euro w stosunku do waluty określonej w Porozumieniu. Żeby nie zmieniać ustawy przy każdej zmianie kwot progowych, w art. 11 ust. 8 znowelizowanego prawa zamówień publicznych przewidziano delegację dla premiera pozwalającą mu określać w rozporządzeniu wartości progów, od których zależą w szczególności:
1) obowiązek:
a) przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich,
b) zawiadomienia Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 62 ust. 2) lub zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust. 2), a także o zamiarze zawarcia umowy na dłużej niż 4 lata (art. 142 ust. 3);
2) żądanie:
a) dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu (art. 26 ust. 1 i 2),
b) wadium (art. 45 ust. 1 i 2),
c) zabezpieczenia należytego wykonania umowy na roboty budowlane (art. 147 ust. 3 pkt 1),
3) zastosowanie trybu zapytania o cenę (art. 70) oraz licytacji elektronicznej (art. 74 ust. 2),
4) terminy:
a) wniesienia protestów dotyczących treści ogłoszenia, a jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, także dotyczących postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 180 ust. 3),
b) złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie koncesji na roboty budowlane (art. 128 ust. 8 i 9).
Każda nowelizacja wywołuje pytania podważające jej sens. Jest to naturalna obawa przed nieznanym, ale czy pod rządami nowego prawa będzie sprawniej i sprawiedliwiej, pokaże czas. Ciągle bowiem na etapie początkowym – budowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia – istnieje możliwość ustawienia przetargu tak, by mógł go wygrać upatrzony kontrahent.
 

Jacek Ignaczewski
 

Gazeta Prawna Nr 99/2006 [Dodatek: Firma i Klient]
z dnia 2006-05-23
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »