| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zamówienia publiczne po zmianach

Zamówienia publiczne po zmianach

Nowelizacja zamówień publicznych wydaje się przykładem sprawnej legislacji, co w czasach pisania ustaw na kolanie warte jest odnotowania. Ile jednak pożytku będą z niej mieli przedsiębiorcy, pokaże praktyka, ponieważ możliwość korupcji ciągle tkwi w etapie początkowym, kiedy to budowane są specyfikacje istotnych warunków zamówienia.

Nowe wartości progowe
 
W prawie zamówień publicznych obowiązywały dotychczas stałe, określone w ustawie wartości progowe. Znowelizowane prawo przewiduje w określonych wypadkach zmienne progi, które co jakiś czas będą określane rozporządzeniem. Wynika to z tego, że Wspólnota Europejska i jej państwa członkowskie są stroną Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA), w którym wartości progowe nie są wyrażone w euro. Dyrektywy unijne przewidują więc obowiązek aktualizacji co dwa lata wartości progowych (obecnie 137 tys. lub 211 tys. euro dla dostaw lub usług w zależności od zamówienia i 5 mln 278 tys. dla robót budowlanych), uwzględniając zmiany euro w stosunku do waluty określonej w Porozumieniu. Żeby nie zmieniać ustawy przy każdej zmianie kwot progowych, w art. 11 ust. 8 znowelizowanego prawa zamówień publicznych przewidziano delegację dla premiera pozwalającą mu określać w rozporządzeniu wartości progów, od których zależą w szczególności:
1) obowiązek:
a) przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich,
b) zawiadomienia Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 62 ust. 2) lub zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust. 2), a także o zamiarze zawarcia umowy na dłużej niż 4 lata (art. 142 ust. 3);
2) żądanie:
a) dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu (art. 26 ust. 1 i 2),
b) wadium (art. 45 ust. 1 i 2),
c) zabezpieczenia należytego wykonania umowy na roboty budowlane (art. 147 ust. 3 pkt 1),
3) zastosowanie trybu zapytania o cenę (art. 70) oraz licytacji elektronicznej (art. 74 ust. 2),
4) terminy:
a) wniesienia protestów dotyczących treści ogłoszenia, a jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, także dotyczących postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 180 ust. 3),
b) złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie koncesji na roboty budowlane (art. 128 ust. 8 i 9).
Każda nowelizacja wywołuje pytania podważające jej sens. Jest to naturalna obawa przed nieznanym, ale czy pod rządami nowego prawa będzie sprawniej i sprawiedliwiej, pokaże czas. Ciągle bowiem na etapie początkowym – budowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia – istnieje możliwość ustawienia przetargu tak, by mógł go wygrać upatrzony kontrahent.
 

Jacek Ignaczewski
 

Gazeta Prawna Nr 99/2006 [Dodatek: Firma i Klient]
z dnia 2006-05-23
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »