| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zamówienia publiczne po zmianach

Zamówienia publiczne po zmianach

Nowelizacja zamówień publicznych wydaje się przykładem sprawnej legislacji, co w czasach pisania ustaw na kolanie warte jest odnotowania. Ile jednak pożytku będą z niej mieli przedsiębiorcy, pokaże praktyka, ponieważ możliwość korupcji ciągle tkwi w etapie początkowym, kiedy to budowane są specyfikacje istotnych warunków zamówienia.

Wykluczenie wykonawcy
 
Znowelizowane prawo zamówień publicznych przewiduje zmiany w zakresie podstaw wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia. Generalnie rzecz biorąc zmierzają one w dwóch przeciwstawnych kierunkach. Mamy bowiem do czynienia z liberalizacją z jednej strony, a z drugiej strony podstawy wykluczenia wykonawców są bardziej restrykcyjne niż dotychczas. Mimo jednak przeciwnych kierunków nowelizacji modyfikacje nie są wewnętrznie sprzecznie. Urealniają one warunki podmiotowe uczestnictwa w przetargach. Uelastyczniono podstawy wykluczenia wykonawców z przetargu, ale przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji.
 
Centralny zamawiający
 
Centralnego zamawiającego będzie wyznaczać zarządzeniem prezes RM. Nowelizacja upoważnia premiera do zobowiązania podległych mu jednostek do nabywania przedmiotu zamówienia bezpośrednio od centralnego zamawiającego lub od wskazanych przez niego dostawców.
Warunkiem formalnym jest tu realizacja zamówienia związanego z działalnością więcej niż jednego zamawiającego. Przy spełnieniu tej przesłanki postępowanie o udzielenie zamówienia z upoważnienia premiera organizuje i przeprowadza centralny zamawiający, który następnie pełni rolę dystrybutora nabytych dóbr między podległe mu jednostki bądź ogranicza się do samego wyboru dostawców. Podległe jednostki nie organizują zatem żadnego postępowania. Są wyręczane przez centralę.
Nowelizacja przewiduje również realizację zamówień rządowych przez zawarcie przez centralnego zamawiającego umowy ramowej z jednym lub co najmniej trzema wykonawcami. Następnie podległe mu jednostki będą obowiązane do udzielenia zamówień na podstawie tejże umowy. W tym wypadku mamy faktycznie do czynienia z dwoma etapami. W pierwszej kolejności centralny zamawiający organizuje i przeprowadza postępowanie – w zależności od swego wyboru – w trybie przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem (tzw. przetargi konkurencyjne). Celem tego postępowania jest wyłonienie wykonawcy lub wykonawców, z którymi centralny zamawiający zawrze umowę ramową.
Po zakończeniu tego etapu podległe jednostki będą mogły udzielić zamówienia, którego przedmiot jest objęty umową ramową w trybie:
1) zamówienia z wolnej ręki – jeżeli centralny zamawiający zawarł umowę ramową z jednym wykonawcą,
2) negocjacji bez ogłoszenia – jeżeli centralny zamawiający zawarł umowę ramową z więcej niż jednym wykonawcą.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »