| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zamówienia publiczne po zmianach

Zamówienia publiczne po zmianach

Nowelizacja zamówień publicznych wydaje się przykładem sprawnej legislacji, co w czasach pisania ustaw na kolanie warte jest odnotowania. Ile jednak pożytku będą z niej mieli przedsiębiorcy, pokaże praktyka, ponieważ możliwość korupcji ciągle tkwi w etapie początkowym, kiedy to budowane są specyfikacje istotnych warunków zamówienia.

Aukcja elektroniczna
 
Zmiana prawa zamówień publicznych przewiduje nowe umiejscowienie aukcji elektronicznej. Dotychczas był to samodzielny tryb udzielania zamówień, jeżeli przedmiotem procedury były dostawy powszechnie dostępne, o ustalonych standardach jakościowych. Nowelizacja przewiduje wyodrębnienie licytacji elektronicznej jako jednego z trybów udzielania zamówień publicznych, który w swej treści odpowiada dotychczasowej aukcji elektronicznej oraz takiej, która od 25 maja będzie instrumentem wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
Generalnie – aukcja elektroniczna w zmienionej postaci jest swoistą dogrywką prowadzonego postępowania w jednym ze wskazanych trybów, mającą na celu racjonalizację i oszczędności wydatków publicznych. Z doświadczenia wynika bowiem, że wykorzystanie internetu w zamówieniach publicznych jest dobrym sposobem obniżenia ceny zamówienia. 
  
Tryb aukcji elektronicznej
 
1. Ocena ofert – aukcję elektroniczną poprzedza ocena ofert dokonana na zasadach ogólnych, w trybie przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Jej warunkiem formalnym są:
a) uprzednie zamieszczenie w ogłoszeniu o zamówieniu możliwości dogrywki w tej właśnie formie,
b) złożenie co najmniej 3 ofert niepodlegających odrzuceniu.
2. Zaproszenie do udziału w aukcji – aukcję elektroniczną rozpoczyna zaproszenie wystosowane drogą elektroniczną przez zamawiającego do wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu. W zaproszeniu zamawiający wskazuje:
a) pozycję złożonych przez wykonawców ofert wraz z otrzymaną punktacją,
b) minimalne postąpienia składane w toku aukcji elektronicznej,
c) termin otwarcia i zamknięcia aukcji,
d) sposób oceny ofert w toku aukcji, który powinien obejmować przeliczenie postąpień na punktową ocenę oferty, z uwzględnieniem punktacji otrzymanej przed otwarciem aukcji elektronicznej.
3. Postąpienia wykonawców – po upływie terminu otwarcia aukcji wykonawcy za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej składają kolejne, korzystniejsze postąpienia, podlegające automatycznej ocenie i klasyfikacji.
4. Przekazywanie informacji – w trakcie aukcji zamawiający na bieżąco przekazuje każdemu wykonawcy informację o pozycji złożonej przez niego oferty. Do czasu zamknięcia aukcji nie ujawnia się informacji umożliwiających identyfikację wykonawców.
5. Wybór najkorzystniejszej oferty – po zamknięciu aukcji następuje wybór najkorzystniejszej oferty przy uwzględnieniu punktacji otrzymanej zarówno przed, jak i w wyniku aukcji. Kryteria oceny ofert są określone w siwz. Muszą być skonstruowane tak, by możliwa była automatyczna ocena, bez ingerencji zamawiającego, z tym że w odniesieniu do aukcji elektronicznej ustawa dopuszcza możliwość ich zawężającego wyboru.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Posyniak

Notariusz Szczecin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »