| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Dobra znajomość mechanizmów kontroli postępowania przetargowego przez każdego przedsiębiorcę liczy się w tym samym stopniu co przejrzyste prawo. To ona jest najlepszą gwarancją należytego stosowania przepisów przez organizatorów przetargów.

Rodzaje rozstrzygnięć
 
Rozstrzygając protest, zamawiający może rozpoznać go:
1) formalnie, nie wdając się w meritum, i odrzucić go jako wniesiony po terminie lub przez osobę nieuprawnioną,
2) merytorycznie i
a) protest oddalić,
b) uwzględnić protest w całości lub części.
W razie uwzględnienia protestu zamawiający powtarza oprotestowaną czynność lub dokonuje czynności bezprawnie zaniechanej:
1) niezwłocznie – jeżeli uwzględnił wszystkie zgłoszone żądania;
2) po ostatecznym rozstrzygnięciu protestu – jeżeli co najmniej jedno ze zgłoszonych żądań nie zostało uwzględnione.
O powtórzeniu lub dokonaniu czynności zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców.
 
7 kroków – Zanim złożysz protest
 
1. Sprecyzuj, co chcesz oprotestować, czyli jaką czynność lub bezczynność zamawiającego.
2. Ustal wartość zamówienia i tryb przetargu.
3. Sprawdź, czy nie upłynął termin wniesienia protestu, który jest różny w zależności od rodzaju oprotestowanej czynności, wartości zamówienia i trybu postępowania.
4. Pamiętaj, że o zachowaniu terminu decydują niekiedy minuty i nie ma tu znaczenia data stempla pocztowego.
5. Ustal, jaką formę dla protestu przewidział zamawiający.
6. Zbadaj, czy zgodnie z zasadą zamawiający ma 10 dni na rozstrzygnięcie protestu, czy obowiązują go inne terminy.
7. Po dziesięciu dniach (lub w innym obowiązującym terminie) nie czekaj na formalne doręczenie rozstrzygnięcia protestu, ponieważ brak rozstrzygnięcia protestu w terminie jest równoznaczny z jego oddaleniem i po 10 dniach zaczyna biec pięciodniowy czas na odwołanie do zespołu arbitrów.
 
Skutki protestu
 
Wniesienie protestu, poza zainicjowaniem postępowania protestacyjnego powoduje:
1) zawieszenie biegu terminu związania ofertą do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia protestu,
2) konieczność przedłużenia ważności wadium lub wniesienia nowego na wydłużony okres,
3) niemożność wniesienia protestu przez innego wykonawcę z powołaniem się na te same okoliczności,
4) wyłączenie możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia protestu,
5) otwarcie drogi do postępowania odwoławczego przed zespołem arbitrów.
 
Rozstrzygnięcie protestu
 
Protest jest ostatecznie rozstrzygnięty:
1) jeżeli nie przysługuje odwołanie (np. w postępowaniach, których wartość nie przekracza 60 000 euro) – wraz z rozstrzygnięciem przez zamawiającego protestu lub z upływem terminu na jego rozstrzygnięcie
2) jeżeli nie wniesiono odwołania – z upływem terminu do wniesienia odwołania,
3) w przypadku wniesienia odwołania:
a) z dniem wydania postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze albo wyroku zespołu arbitrów albo
b) od wydania wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie sądowej wywołanej wniesioną skargą do właściwego sądu okręgowego, albo z upływem terminu do wniesienia skargi – jeżeli wartość zamówienia dla robót budowlanych jest równa 20 000 000 euro lub przekracza tę wartość, zaś dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro.
 

Podstawa prawna
 
- ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.)
 

Jacek Ignaczewski
 

Gazeta Prawna Nr 85/2006 [Dodatek: Firma i Klient] z dnia 2006-05-02
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »