| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Dobra znajomość mechanizmów kontroli postępowania przetargowego przez każdego przedsiębiorcę liczy się w tym samym stopniu co przejrzyste prawo. To ona jest najlepszą gwarancją należytego stosowania przepisów przez organizatorów przetargów.

Środki ochrony prawnej
 
Prawo zamówień publicznych przewiduje dwojakiego rodzaju środki ochrony prawnej:
1. środki odwoławcze, czyli protest (art. 180 i nast. pzp) oraz odwołanie (art. 184 i nast. pzp),
2. skargę (art. 194 i nast. pzp).
Charakterystyczne dla środków ochrony prawnej jest to, że:
1) każdy z tych środków jest rozpoznawany przez inną uprawnioną jednostkę:
• protest rozpoznaje zamawiający, którym w języku ustawy jest osoba fizyczna lub prawna, albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania prawa zamówień publicznych;
• odwołanie wnosi się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; podlega ono rozpoznaniu przez zespół trzech arbitrów (wskazanych przez prezesa UZP);
• skarga podlega rozpoznaniu przez sąd okręgowy właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania zamawiającego;
Można zatem przyjąć, że wniesienie każdego ze środków ochrony prawnej skutkuje wszczęcie odrębnego postępowania:
• protestacyjnego,
• odwoławczego (sądowego);
2) środki ochrony prawnej są wzajemnie powiązane; nie mają samoistnego bytu zależnego od wyboru skarżącego, więc:
• skarga przysługuje na orzeczenie zespołu arbitrów kończące postępowanie odwoławcze – odwołanie poprzedza zatem skargę i bez uprzedniego odwołania nie można skutecznie wnieść skargi,
• odwołanie przysługuje od oddalenia lub odrzucenia protestu
• protest poprzedza zatem odwołanie; bez uprzedniego złożenia protestu lub przystąpienia do niego nie można wnieść skutecznie skargi,
3) wszystkie środki ochrony prawnej mogą być wniesione tylko wtedy, gdy są spełnione łącznie te same przesłanki:
• zamawiający naruszył przepisy prawa zamówień publicznych,
• interes prawny uprawnionego w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku,
• istnieje związek przyczynowy pomiędzy naruszeniem przepisów ustawy a uszczerbkiem lub zagrożeniem interesu prawnego.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Posyniak

Notariusz Szczecin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »