| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Dobra znajomość mechanizmów kontroli postępowania przetargowego przez każdego przedsiębiorcę liczy się w tym samym stopniu co przejrzyste prawo. To ona jest najlepszą gwarancją należytego stosowania przepisów przez organizatorów przetargów.

Środki ochrony prawnej
 
Prawo zamówień publicznych przewiduje dwojakiego rodzaju środki ochrony prawnej:
1. środki odwoławcze, czyli protest (art. 180 i nast. pzp) oraz odwołanie (art. 184 i nast. pzp),
2. skargę (art. 194 i nast. pzp).
Charakterystyczne dla środków ochrony prawnej jest to, że:
1) każdy z tych środków jest rozpoznawany przez inną uprawnioną jednostkę:
• protest rozpoznaje zamawiający, którym w języku ustawy jest osoba fizyczna lub prawna, albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania prawa zamówień publicznych;
• odwołanie wnosi się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; podlega ono rozpoznaniu przez zespół trzech arbitrów (wskazanych przez prezesa UZP);
• skarga podlega rozpoznaniu przez sąd okręgowy właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania zamawiającego;
Można zatem przyjąć, że wniesienie każdego ze środków ochrony prawnej skutkuje wszczęcie odrębnego postępowania:
• protestacyjnego,
• odwoławczego (sądowego);
2) środki ochrony prawnej są wzajemnie powiązane; nie mają samoistnego bytu zależnego od wyboru skarżącego, więc:
• skarga przysługuje na orzeczenie zespołu arbitrów kończące postępowanie odwoławcze – odwołanie poprzedza zatem skargę i bez uprzedniego odwołania nie można skutecznie wnieść skargi,
• odwołanie przysługuje od oddalenia lub odrzucenia protestu
• protest poprzedza zatem odwołanie; bez uprzedniego złożenia protestu lub przystąpienia do niego nie można wnieść skutecznie skargi,
3) wszystkie środki ochrony prawnej mogą być wniesione tylko wtedy, gdy są spełnione łącznie te same przesłanki:
• zamawiający naruszył przepisy prawa zamówień publicznych,
• interes prawny uprawnionego w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku,
• istnieje związek przyczynowy pomiędzy naruszeniem przepisów ustawy a uszczerbkiem lub zagrożeniem interesu prawnego.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

DEWELOPERSKI.com

Blog o działalności deweloperskiej, kluczowych aspektach zarządzania i obrocie nieruchomościami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK