| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

Dobra znajomość mechanizmów kontroli postępowania przetargowego przez każdego przedsiębiorcę liczy się w tym samym stopniu co przejrzyste prawo. To ona jest najlepszą gwarancją należytego stosowania przepisów przez organizatorów przetargów.

Nie. Takie postępowanie jest wadliwe. Dopóki sprawa jest w sądzie, każde rozstrzygnięcie jest możliwe. Nie wolno zakładać, że najbardziej prawdopodobne jest podtrzymanie przez Sąd Okręgowy wyroku Zespołu Arbitrów. Zamawiający nie mógł też przewidywać rozstrzygnięcia, w którym Sąd Okręgowy unieważni jego decyzję o unieważnieniu postępowania opartą na wynikach kontroli prezesa UZP, której zasadność potwierdził wyrok Zespołu Arbitrów.
Nie spodziewając się takiego obrotu sprawy, zamawiający kolejny raz unieważnił postępowanie. Powołał się na art. 93 ust. 1 pkt 6 prawa zamówień publicznych. Tłumaczył, że nastąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania nie leży już w interesie publicznym i że nie można było wcześniej tego przewidzieć.
Co więcej, nie wystarczy przyjąć, że zmieniły się okoliczności. Konieczne jest wystąpienie łącznie kilku elementów:
• zmiana okoliczności musi być faktyczna, a nie tylko możliwa,
• musi być istotna, tzn. taka, która powoduje, że cel, dla którego było wszczęte postępowanie, przestał istnieć i nie pojawi się w przyszłości,
• wystąpienia zmiany okoliczności nie można było przewidzieć,
• niemożność przewidzenia zmiany jest obiektywna, a nie tylko nieprzewidywalna dla zamawiającego.
W praktyce problem wynikł z powodu nieprawidłowej oceny niemożności przewidzenia zmiany. Pomocne w takich sytuacjach zawsze może być orzeczenie Sądu Okręgowego z 1 grudnia 2003 r. o sygnaturze V Ca 2224/03. Czytamy w nim, że istotna zmiana okoliczności to kategoria obiektywna, ściśle powiązana z przedmiotem objętym postępowaniem o zamówienie publiczne. W określonych warunkach zmiana okoliczności powoduje, że kontynuowanie postępowania przetargowego narusza interes publiczny, któremu pierwotnie miało służyć. Trzeba jednak pamiętać, że ocena, czy coś dzieje się w interesie publicznym, czy nie, dokonywana jest w momencie wszczynania postępowania. Wówczas bowiem podejmowana jest decyzja o rozpisaniu postępowania.
Co więcej, interes publiczny nie zawsze jest zbieżny z interesem zamawiającego.
Dodatkowo warto pamiętać, że niepodpisanie umowy przez zamawiającego otwiera wykonawcy drogę do żądania zapłaty odszkodowania.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »