| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak sobie radzić z silniejszym kontrahentem

Jak sobie radzić z silniejszym kontrahentem

Dostawcy sieci handlowych powinni pamiętać, że przy zawieraniu i wykonywaniu umów duży wcale nie może więcej. Świadczenia stron mają być ekwiwalentne. Poza tym nawet w obrocie profesjonalnym niedopuszczalny jest wyzysk, podobnie jak nieuczciwa konkurencja czy wykraczanie przeciw dobrym obyczajom handlowym.

Nieuczciwa konkurencja
 
Gdy chodzi o obronę praw dostawców w stosunkach z sieciami handlowymi, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (u.z.n.k.) bywa dziś wykorzystywana znacznie częściej, niż przed kilkoma laty. Warto więc pamiętać, że 15 grudnia 2002 r. weszła w życie nowelizacja tego aktu, która spowodowała dopisanie do katalogu przykładów czynów nieuczciwej konkurencji, polegających na utrudnianiu dostępu do rynku, np. pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży (art. 15 ust. 1 pkt 4). Od tej pory nikt już nie powinien mieć wątpliwości, że tzw. opłaty półkowe czy obciążanie dostawców kosztami reklamy i inne żądania finansowe dużych firm handlowych są niezgodne z prawem. Tym bardziej że Sąd Najwyższy w wyroku kasacyjnym z 26 stycznia 2006 r. (sygn. akt II CK 378/05) w sprawie z powództwa Viktoria Sp. z o.o. w Gdańsku przeciwko Jeronimo Martins Dystrybucja SA w Poznaniu o zapłatę (o kasację wniosła strona pozwana) podkreślił, że pobieranie przez sieć handlową opłat za promocję towarów dostawcy w jej hipermarketach, a także opłaty za tzw. wejście do sklepu, było czynem nieuczciwej konkurencji od początku obowiązywania u.z.n.k, czyli od 8 grudnia 1993 r. Nie ma więc powodów, by obecnie spierający się z sieciami dostawcy pomijali tę korzystną dla siebie wiadomość. Tym bardziej że wiemy, że nadal bardzo często opłaty okołokontraktowe są wyższe niż marże handlowe.
W pozwach warto więc używać nie tylko argumentacji dostarczonej przez kodeks cywilny, lecz także domagać się np. naprawienia wyrządzonej szkody czy wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści na podstawie art. 18 ust. 1 u.z.n.k. Można również dowodzić, że – powiedzmy – żądanie potrącenia z zapłatą za towar należności za opłaty dodatkowe, podyktowane przez supermarket, jest nielegalne na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k.
Nie wolno też zapominać, co podkreślił SN, że od początku obowiązywania u.z.n.k. istniał przepis art. 3 ust. 1 mówiący, iż czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy albo klienta. Jest to klauzula generalna, pozwalająca na zakwalifikowanie wszelkich zachowań utrudniających innym przedsiębiorcom dostęp do rynku (opłaty dodatkowe poza marżą handlową zawsze należały do tej kategorii) jako zabronione czyny nieuczciwej konkurencji, wykraczające chociażby przeciw dobrym obyczajom handlowym. Pojęcie dobrych obyczajów handlowych jest natomiast składnikiem klauzuli generalnej o szerszej formule, występującej w kodeksie cywilnym (k.c.) pod nazwą zasad współżycia społecznego. Zgodnie z przepisem art. 58 par. 2 k.c. czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego jest nieważna.
Tu dochodzimy do kolejnego newralgicznego punktu przy dochodzeniu praw dostawców w stosunkach z właścicielami supermarketów. Ci ostatni najczęściej starają się ograniczyć kontrahentom pole sporu do jednej ustawy. Nie jest to jednak dopuszczalne, co także zaznaczył w orzeczeniu z 26 stycznia SN. Dochodzenie praw z u.z.n.k. w żadnym razie nie wyklucza stosowania przepisów kodeksu cywilnego, regulujących możliwości radzenia sobie ze skutkami wadliwych czynności prawnych. Jest tak dlatego, że przepis mówiący o odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy stosującego nieuczciwą konkurencję uzupełnia jedynie katalog środków tradycyjnych, przewidzianych w k.c. dla czynności prawnych dotkniętych wadami.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »