| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przedsiębiorca płaci składki za zatrudnionych w firmie

Jak przedsiębiorca płaci składki za zatrudnionych w firmie

Przedsiębiorca, który przystąpił do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, odprowadza składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Natomiast do ubezpieczenia chorobowego może przystąpić dobrowolnie.

Na co należy zwrócić uwagę przy wyliczeniach
 
Aby ustalić liczbę ubezpieczonych dla celów ZUS, należy uwzględnić wszystkie osoby objęte tym ubezpieczeniem zatrudnione w firmie w ciągu poszczególnych miesięcy poprzedniego roku. Są to osoby, które w miesiącu były objęte przynajmniej przez jeden dzień ubezpieczeniem wypadkowym.
Tę samą osobę uwzględnia się jako jednego ubezpieczonego bez względu na to, na ilu umowach kolejno po sobie następujących w tym miesiącu była zatrudniona w firmie.
Gdyba nawet wykonywała na przykład kilka umów zlecenia bezpośrednio po sobie następujących w ciągu miesiąca i z tytułu każdej była objęta ubezpieczeniem wypadkowym, to zawsze jest traktowana jako jeden ubezpieczony.
Może się zdarzyć, że pracownik w danym miesiącu przebywał na urlopie bezpłatnym, lecz wymiar tego urlopu nie obejmował całego miesiąca. Nawet jeżeli świadczyłby on pracę w tym miesiącu tylko przez jeden dzień i był wówczas objęty ubezpieczeniem wypadkowym, to uwzględniany jest on jako jedna osoba ubezpieczona w wyliczeniach pracodawcy dokonywanych za ten miesiąc.
Gdyby jednak pracownik przez cały miesiąc nie świadczył pracy, a mimo to jego stosunek zatrudnienia trwał nadal (bo na przykład został w tym czasie powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej), to skoro w tym miesiącu nie był objęty ubezpieczeniem wypadkowym, to za ten miesiąc nie jest uwzględniany w wyliczeniach.
 
Po raz pierwszy lub po przerwie
 
Na innych zasadach ustala się liczbę ubezpieczonych, wówczas gdy płatnik zostaje zgłoszony do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na przełomie roku na przykład od 1 stycznia danego roku do 31 marca następnego roku. Wówczas liczbę ubezpieczonych przedsiębiorca ustala na podstawie liczby ubezpieczonych, którzy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia wypadkowego w ciągu tego miesiąca, od którego płatnik składek został zgłoszony w ZUS. W taki sposób wyliczeń dokonują:
• płatnicy, którzy zostają zgłoszeni po raz pierwszy w ZUS. Przy ustalaniu liczby ubezpieczonych bierze się wówczas pod uwagę miesiąc, w którym został objęty ubezpieczeniem wypadkowym pierwszy ubezpieczony
• płatnicy, którzy w poprzednim roku kalendarzowym (np. przy ustalaniu wysokości składki na pierwszy rok składkowy – w roku 2002) nie mieli statusu płatnika składek na ubezpieczenie wypadkowe. Chodzi tutaj o osoby, które wprawdzie były zarejestrowane w ZUS, ale w ciągu kolejnych miesięcy poprzedniego roku nie zgłaszały ani jednej osoby do tego ubezpieczenia
• płatnicy, którzy zostali skreśleni z krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON na dzień 31 grudnia poprzedniego roku (np. przy ustalaniu wysokości składki na pierwszy rok składkowy byli skreśleni na dzień 31 grudnia 2002 r.). 
 
Gdy pracodawca zatrudnia tylko 9 ubezpieczonych
 
Przedsiębiorca, który prowadzi niewielką firmę i zatrudnia w niej tylko do 9 ubezpieczonych, dokonuje wyliczeń składki na ubezpieczenie wypadkowe na innych zasadach. Wprawdzie liczbę ubezpieczonych ustala na takich samych zasadach jak właściciel firmy zatrudniającej więcej niż 9 ubezpieczonych, to stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50 proc. najwyższej stopy procentowej składek ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności. Oznacza, to że na okres od 1 stycznia 2003 r. do 31 marca 2004 r. i od 1 kwietnia 2004 r. do 31 marca 2005 r. wynosi ona 1,93 proc. podstawy jej wymiaru. Najwyższa stopa procentowa składek dla grup działalności ustalona w załączniku nr 2 do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 29 listopada 2002 r. wynosi 3,86 proc. podstawy wymiaru.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe pracowników jest taka sama jak na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Nie stosuje się jednak ograniczenia górnej rocznej podstawy wymiaru. Dlatego na ubezpieczenie wypadkowe odprowadza się składkę również wówczas, gdy nie płaci się już ich na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z powodu przekroczenia limitu 30-krotności.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Jarosz

Ekspert z zakresu marketingu i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »