| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak przedsiębiorca płaci składki za zatrudnionych w firmie

Jak przedsiębiorca płaci składki za zatrudnionych w firmie

Przedsiębiorca, który przystąpił do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, odprowadza składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Natomiast do ubezpieczenia chorobowego może przystąpić dobrowolnie.

Ustalenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe
 
Począwszy od 1 stycznia 2003 r. przedsiębiorca, który jest płatnikiem składek, miał prawo samodzielnie ustalać stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe. Ustalona dla danego płatnika składek stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązuje przy wyliczeniu należnych składek za wszystkich ubezpieczonych, których ten płatnik zgłosił do ubezpieczeń. Nie ma tutaj żadnego znaczenia tytuł ubezpieczenia tych osób.
Pierwszy rok składkowy obejmował okres od 1 stycznia 2003 r. do 31 marca 2004 r., drugi rok obejmował okres od 1 kwietnia 2004 r. do 31 marca 2005 r., a trzeci okres od 1 kwietnia 2005 r. do 31 marca 2006 r.
Zasady samodzielnego ustalania składki obowiązują do 31 marca 2006 r. W praktyce oznacza to, że w kwietniu 2006 r. po raz ostatni przedsiębiorca obliczy, potrąci i odprowadzi składkę za ubezpieczenie wypadkowe na dotychczasowych zasadach.
Przypomnijmy, na jakich zasadach w tym okresie płatnicy składek musieli sami obliczać wysokość stopy procentowej tych składek. ZUS uznał, że skoro wysokość składki na to ubezpieczenie wynika z obowiązujących przepisów, to nie będzie wysyłał w tej sprawie do płatników składek na ubezpieczenie wypadkowe żadnych zawiadomień. Dlatego – przypominając dotychczasowe zasady – chcemy umożliwić płatnikom składek na ubezpieczenie wypadkowe sprawdzenie, czy dokonywali wyliczeń w sposób prawidłowy. W razie stwierdzenia, że składka była odprowadzana w zaniżonej wysokości, należy szybko – nie czekając na wezwanie z ZUS – uiścić wyrównanie wraz z odsetkami za zwłokę.
Aby ustalić stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, przedsiębiorca, który jest wpisany do rejestru REGON, powinien najpierw ustalić liczbę ubezpieczonych. Przy tych wyliczeniach zaś – zdaniem ZUS – najczęściej popełniane są błędy.
WAŻNE
Liczbę ubezpieczonych stanowi iloraz sumy ubezpieczonych objętych ubezpieczeniem wypadkowym w poszczególnych miesiącach poprzedniego roku kalendarzowego i liczby miesięcy, przez które płatnik był zgłoszony do ZUS przynajmniej przez jeden dzień.
 
Błędy najczęściej popełniane przez płatników
 
Płatnik powinien wziąć pod uwagę liczbę ubezpieczonych objętych ubezpieczeniem wypadkowym w poprzednim roku kalendarzowym oraz liczbę miesięcy, przez które był on w poprzednim roku kalendarzowym zgłoszony do tych ubezpieczeń przynajmniej przez jeden dzień. Chodzi tutaj jedynie o te miesiące, w których był on chociaż przez jeden dzień płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe. Aby zaś mógł zostać tym płatnikiem, to przynajmniej jeden ubezpieczony w tych miesiącach musiał być objęty ubezpieczeniem wypadkowym.
Może się zdarzyć, że wyliczona w ten sposób liczba ubezpieczonych będzie liczbą ułamkową. Płatnik składek powinien wówczas zaokrąglić ją do jedności, według następujących zasad:
• w górę – gdy końcówka była większa lub równa 0,5
• w dół – gdy końcówka była mniejsza niż 0,5.
Aby w sposób właściwy ustalić liczbę ubezpieczonych, płatnik składek nie powinien brać pod uwagę osób, które:
• podlegają ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu (np. zleceniobiorców wykonujących pracę poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez płatnika)
• cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, pobierały zasiłek macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego bądź zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz
• za które za dany miesiąc są rozliczane składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (tj. w miesiącu, za który składany jest imienny raport miesięczny za daną osobę, nie podlegała ona ubezpieczeniu wypadkowemu nawet przez jeden dzień).
Przy obliczaniu liczby ubezpieczonych nie uwzględnia się miesiąca, w którym przedsiębiorca – mimo że był zarejestrowany w ZUS, nie był płatnikiem składki na ubezpieczenie wypadkowe. Chodzi o miesiące przez które nie odprowadzał on składek od ubezpieczonych.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »