| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Oszukańcze oznaczenia
 
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje również niewłaściwego oznaczenia przedsiębiorstwa. Nie może ono wprowadzać klientów w błąd, co do jego tożsamości (czyli możliwości pomylenia z innym przedsiębiorstwem), przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa. z jaką firmą mają rzeczywiście do czynienia. Jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może powodować, że klient będzie je mylił z firmą, która wcześniej używała takiego oznaczenia, wówczas przedsiębiorca powinien podjąć środki, dzięki którym osoby trzecie nie zostaną wprowadzone w błąd.
Za czyn nieuczciwej konkurencji uważa się również opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym, które wskazuje (zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio) na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia. Podobnie – używanie takiego oznaczenia w działalności handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub innych dokumentach. Jeśli więc producent wskazuje np., że samochód został wyprodukowany w Japonii, w rzeczywistości jest to produkt koreański, to dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji. W sytuacji gdy dany towar lub usługa korzysta z ochrony w miejscu pochodzenia, a w związku z pochodzeniem z danego regionu ma szczególne cechy lub właściwości, wówczas nie można bezprawnie wykorzystywać takich oznaczeń regionalnych. Nawet wówczas, gdy dodamy słowo „rodzaj”, „typ”, „metoda” lub inne równoznaczne. Zatem nie możemy np. napisać na winie musującym „Wino typu szampan” lub „Ser biały typu feta”.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również takie oznaczenie towarów lub usług, bądź przeciwnie – brak oznaczenia, które może wprowadzić klienta w błąd co do następujących kwestii: pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech. Nie wolno również zatajać ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z towaru lub usługi. Za nieuczciwe uważa się także wprowadzanie do obrotu towarów w takim opakowaniu, które może sprawić, że klient będzie w błędzie co do wymienionych cech towaru lub usługi. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.
 
Naśladownictwo produktu
 
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również tzw. naśladownictwo produktu, jeśli może wprowadzić klienta w błąd co do tego, jaki towar rzeczywiście kupuje i przez kogo jest produkowany. Polega ono na kopiowaniu zewnętrznej postaci produktu za pomocą różnych środków technicznych. Najczęstszą metodą jest stosowanie podobnego znaku graficznego, jednak z niewielką zmianą nazwy. W pełni dopuszczalne jest natomiast naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt.
 
Oczernianie konkurenta
 
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o sobie lub konkurencie, jeśli celem takich działań jest osiągnięcie korzyści lub wyrządzenie szkody. Chodzi tu np. o nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje o:
• osobach kierujących przedsiębiorstwem,
• wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach,
• stosowanych cenach,
• sytuacji gospodarczej lub prawnej.
Rozpowszechnianiem nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości jest również posługiwanie się:
• nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników,
• nieprawdziwymi atestami,
• nierzetelnymi wynikami badań,
• nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maria Sieńko

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »