| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Nieuczciwa reklama
 
Jednym z najczęściej spotykanych w praktyce czynów nieuczciwej konkurencji są działania reklamowe. W ustawie wskazano przykładowe przejawy nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy:
• reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (w polskim prawie istnieje wiele ograniczeń dotyczących reklamy określonych produktów i usług, dotyczy to m.in. tytoniu, alkoholi, niektórych gier losowych i zakładów wzajemnych),
• reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi (wprowadzenie w błąd polegać może między innymi na pominięciu w reklamie istotnych dla konsumenta informacji lub zamieszczeniu w niej sformułowań niezgodnych z prawdą),
• reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
• wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji, tzw. reklama ukryta,
• reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Natomiast u.z.n.k. nie zakazuje korzystania w reklamie z renomy wypracowanej przez konkurentów. Świadczy o tym dopuszczalność stosowania reklamy porównawczej, czyli takiej, która umożliwia bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług przez niego oferowanych. Wystarczy, że reklama tego typu będzie spełniała następujące przesłanki:
• nie będzie reklamą wprowadzającą w błąd,
• w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównywać będzie towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
• w sposób obiektywny porównywać będzie jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
• nie będzie powodować na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
• nie będzie dyskredytować towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
• w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosić się będzie zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,
• nie będzie wykorzystywać w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,
• nie będzie przedstawiać towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.
Czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował.
PAMIĘTAJ !
W przypadku likwidacji, podziału lub przekształcenia przedsiębiorstwa może powstać wątpliwość, który z przedsiębiorców ma prawo używać dotychczasowej nazwy. Należy wówczas ustalić takie oznaczenia, które nie wprowadzą w błąd osób trzecich – w razie sporu, ustali je sąd (na wniosek przedsiębiorcy).
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Xandia

Doradztwo finansowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »