| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Nieuczciwa reklama
 
Jednym z najczęściej spotykanych w praktyce czynów nieuczciwej konkurencji są działania reklamowe. W ustawie wskazano przykładowe przejawy nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy:
• reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka (w polskim prawie istnieje wiele ograniczeń dotyczących reklamy określonych produktów i usług, dotyczy to m.in. tytoniu, alkoholi, niektórych gier losowych i zakładów wzajemnych),
• reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi (wprowadzenie w błąd polegać może między innymi na pominięciu w reklamie istotnych dla konsumenta informacji lub zamieszczeniu w niej sformułowań niezgodnych z prawdą),
• reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
• wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji, tzw. reklama ukryta,
• reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Natomiast u.z.n.k. nie zakazuje korzystania w reklamie z renomy wypracowanej przez konkurentów. Świadczy o tym dopuszczalność stosowania reklamy porównawczej, czyli takiej, która umożliwia bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług przez niego oferowanych. Wystarczy, że reklama tego typu będzie spełniała następujące przesłanki:
• nie będzie reklamą wprowadzającą w błąd,
• w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównywać będzie towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,
• w sposób obiektywny porównywać będzie jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
• nie będzie powodować na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,
• nie będzie dyskredytować towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,
• w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosić się będzie zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,
• nie będzie wykorzystywać w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,
• nie będzie przedstawiać towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.
Czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował.
PAMIĘTAJ !
W przypadku likwidacji, podziału lub przekształcenia przedsiębiorstwa może powstać wątpliwość, który z przedsiębiorców ma prawo używać dotychczasowej nazwy. Należy wówczas ustalić takie oznaczenia, które nie wprowadzą w błąd osób trzecich – w razie sporu, ustali je sąd (na wniosek przedsiębiorcy).
 
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »