| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Utrudnianie dostępu do rynku
 
Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku może polegać np. na:
• sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaży poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców,
• nakłanianiu osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców,
• rzeczowo nieuzasadnionym, zróżnicowanym traktowaniem niektórych klientów (np. jednym udziela się rabaty, a innym nie, przy tym samym poziomie zakupów),
• pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży (np. opłata za wyeksponowanie towaru w supermarkecie),
• działaniu mającym na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.
Wymuszanie na klientach wyboru określonego kontrahenta może polegać na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy, a także stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym. Wymuszanie może także polegać na emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym.
Wyliczenie zachowań noszących znamiona utrudniania dostępu do rynku nie jest wyczerpujące, jednak wskazuje, jaki rodzaj działań konkurenta mieści się w zakresie tego czynu.
W zakresie tego czynu mieszczą się również działania sklepów wielkopowierzchniowych (o powierzchni powyżej 400 mkw.), które stosują zbyt niskie ceny. Niedozwolone jest bowiem utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż w takich obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Wyjątkowo dopuszczona jest taka sprzedaż, jeżeli jest dokonywana w ramach:
• wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc,
• wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,
• likwidacji obiektu handlowego, jeżeli sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej – nie dłużej niż rok.
Zakazane są także niektóre formy tzw. sprzedaży premiowanej – m.in. udzielania nagród w postaci nieodpłatnej premii (w postaci towarów lub usług), odmiennej od przedmiotu sprzedaży. Jeżeli premie stanowią towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru albo zostały one wygrane w loteriach promocyjnych organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku – stosowanie premii nie jest w takim wypadku uznawane za czyn nieuczciwej konkurencji.
PAMIĘTAJ !
Decydujące znaczenie, czy dana reklama jest czynem nieuczciwej konkurencji, mają wyobrażenia jej potencjalnych adresatów – jako ewentualnych klientów towarów i usług – a nie wyobrażenia producenta towaru bądź twórców reklamy.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »