| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Utrudnianie dostępu do rynku
 
Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku może polegać np. na:
• sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaży poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców,
• nakłanianiu osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców,
• rzeczowo nieuzasadnionym, zróżnicowanym traktowaniem niektórych klientów (np. jednym udziela się rabaty, a innym nie, przy tym samym poziomie zakupów),
• pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży (np. opłata za wyeksponowanie towaru w supermarkecie),
• działaniu mającym na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.
Wymuszanie na klientach wyboru określonego kontrahenta może polegać na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy, a także stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym. Wymuszanie może także polegać na emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym.
Wyliczenie zachowań noszących znamiona utrudniania dostępu do rynku nie jest wyczerpujące, jednak wskazuje, jaki rodzaj działań konkurenta mieści się w zakresie tego czynu.
W zakresie tego czynu mieszczą się również działania sklepów wielkopowierzchniowych (o powierzchni powyżej 400 mkw.), które stosują zbyt niskie ceny. Niedozwolone jest bowiem utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż w takich obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Wyjątkowo dopuszczona jest taka sprzedaż, jeżeli jest dokonywana w ramach:
• wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc,
• wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,
• likwidacji obiektu handlowego, jeżeli sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej – nie dłużej niż rok.
Zakazane są także niektóre formy tzw. sprzedaży premiowanej – m.in. udzielania nagród w postaci nieodpłatnej premii (w postaci towarów lub usług), odmiennej od przedmiotu sprzedaży. Jeżeli premie stanowią towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru albo zostały one wygrane w loteriach promocyjnych organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku – stosowanie premii nie jest w takim wypadku uznawane za czyn nieuczciwej konkurencji.
PAMIĘTAJ !
Decydujące znaczenie, czy dana reklama jest czynem nieuczciwej konkurencji, mają wyobrażenia jej potencjalnych adresatów – jako ewentualnych klientów towarów i usług – a nie wyobrażenia producenta towaru bądź twórców reklamy.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria Effect z Krakowa zajmuje się dochodzeniem odszkodowań komunikacyjnych i powypadkowych na terenie całego kraju

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »