| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

Jak zaskarżyć nieuczciwego konkurenta

W walce o klienta konkurenci niejednokrotnie sięgają po nie do końca uczciwe metody. Do najpowszechniejszych możemy zaliczyć: nieuczciwą reklamę, naruszanie prawa do nazwy produktów lub firmy, utrudnianie dostępu do rynku, naśladownictwo gotowych produktów, przeprowadzanie niezgodnych z prawem promocji oraz wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa. Aby przeciwdziałać tego typu naruszeniom, wystarczy sięgnąć do środków obrony, które przewiduje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji
 
Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.), dalej: u.z.n.k., aby zakwalifikować dane działanie jako czyn nieuczciwej konkurencji, muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:
• sprzeczność z prawem bądź dobrymi obyczajami,
• zagrożenie lub naruszenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta,
• działanie musi być podjęte w ramach działalności gospodarczej.
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
• wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
• fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
• wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
• naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
• nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
• naśladownictwo produktów,
• pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
• utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
• nieuczciwa lub zakazana reklama,
• organizowanie systemu sprzedaży lawinowej (polega to na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie),
• prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Jest to wyliczenie jedynie przykładowe i dlatego za czyny nieuczciwej konkurencji mogą być uznane także inne działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, zagrażające lub naruszające interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
PAMIĘTAJ !
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji znajduje zastosowanie między konkurującymi ze sobą przedsiębiorcami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Chodzi tu o osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczą w działalności gospodarczej.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

DORADCA-UE.pl

portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »