| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Kto odpowiada za podatki niezapłacone przez właściciela firmy

Kto odpowiada za podatki niezapłacone przez właściciela firmy

Za własne podatki odpowiada każdy sam i to całym swoim majątkiem. Dotyczy to również osób prowadzących działalność gospodarczą. Od zasady tej przewidziane zostały jednak wyjątki, kiedy odpowiedzialność przerzucana jest na inne osoby. Wśród nich znalazł się małżonek podatnika. Ten ostatni może uniknąć odpowiedzialności. Musi jednak wykazać się sprytem i przezornością.

Nabywasz przedsiębiorstwo, ustal zaległości
 
Ustalenie zaległości przedsiębiorstwa, które zamierzamy kupić, to nie tylko przywilej, to wręcz konieczność. Dzięki temu można uniknąć wielu przykrych niespodzianek. Okazuje się, że nawet w przypadku nabycia przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części nabywca odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Taką samą odpowiedzialność ponosi także nabywca składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeśli ich wartość w dniu nabycia wynosi co najmniej 15 700 zł. Chodzi tu o aktywa trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości (z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych).
Oczywiście nabywca nie ponosi niczym nieograniczonej odpowiedzialności. Zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku.
Zakres odpowiedzialności nabywcy doznaje jeszcze jednego ograniczenia. Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika wyraźnie, że nabywca nie odpowiada za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu o zaległościach podatkowych zbywającego. Zaświadczenie wydają organy podatkowe na wniosek nabywcy, za zgodą zbywającego. O zaświadczenie takie warto postarać się w odpowiednim czasie: w określonych przypadkach nabywca będzie odpowiadał również za zaległości podatkowe zbywcy powstałe po dniu wydania takiego zaświadczenia, a przed dniem nabycia przedsiębiorstwa, jego części lub składników majątku. Stanie się tak wtedy, gdy od dnia wydania zaświadczenia do dnia zbycia upłynęło 30 dni (w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub jego części) albo 3 dni (w przypadku zbycia składników majątku). Jest to bardzo ważne, bo w praktyce może okazać się, że między dniem wydania zaświadczenia a dniem nabycia powstaną kolejne zaległości.
KIEDY WARTO IŚĆ DO URZĘDU PO ZAŚWIADCZENIE
O zaświadczenie warto się postarać. Jest to bardzo ważne. Jeśli istniały jakieś zaległości, a nie znalazły się one w zaświadczeniu, nabywca nie ponosi za nie odpowiedzialności.
SŁOWNIK
Przedsiębiorstwo – to zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych.
 

Anna Wojda

Gazeta Prawna Nr 42/2006 [Dodatek: Firma i Klient] z dnia 2006-02-28
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Pałucki Trusiński Hermelin

Kompleksowa obsługa przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »