| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

W walce o rynek i klientów przedsiębiorcy często dopuszczają się czynów nieuczciwej konkurencji. Zdarza się, że oznaczają towary w sposób wprowadzający klientów w błąd, produkują podróbki, czy stosują nieuczciwą promocję i reklamę. Dlatego warto wiedzieć, na czym polegają takie działania i jak się przed nimi bronić.

Nie utrudniaj dostępu
 
O nieuczciwą konkurencję może zostać posądzona firma, która utrudniania innym przedsiębiorcom dostęp do rynku. Takie działanie może polegać na stosowaniu cen dumpingowych – czyli sprzedaży towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia, w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Dotyczy to również sytuacji, w której towary są odsprzedawane poniżej kosztów zakupu.
Czynem nieuczciwej konkurencji będzie również nakłanianie innych osób (np. producentów, hurtowników) do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom. Podobnie – namawianie (np. klientów) do niedokonywania zakupu towarów lub usług u innych przedsiębiorców. Nie wolno również stosować rzeczowo nieuzasadnionego zróżnicowania w traktowaniu niektórych klientów (np. jednym udziela się rabaty, a innym nie – mimo że kupują tyle samo).
Zakazane jest również pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – czyli np. opłaty typu „za końcówkę regału” (czyli miejsce dobrze eksponujące towar). Ponadto działania mające na celu wymuszanie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy (np. producent uzależnia sprzedaż produktu od skorzystania z usług przewozowych wskazanej przez niego firmy) lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy. Wymuszanie na klientach wyboru określonego kontrahenta może polegać na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy, a także stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzuceniu klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym. Wymuszanie może także polegać na emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym (czyli np. sieć hurtowni X).
WARTO WIEDZIEĆ
Czynem nieuczciwej konkurencji jest wysyłanie do klientów pism, które są wystawione na niego imiennie i mają cechy pisma o charakterze oficjalnym, w których są oni informowani o rzekomych wygranych.
 
Nie zaniżaj cen
 
Z zarzutem nieuczciwej konkurencji mogą spotkać się sklepy wielkopowierzchniowe (o powierzchni powyżej 400 mkw.), które stosują zbyt niskie ceny. Niedozwolone jest bowiem utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż w takich obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Spod tego zakazu wyłączono wyprzedaż posezonową dokonywaną dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, która każdorazowo nie może trwać dłużej niż miesiąc (są sklepy, w których zdarzają się niekończące się wyprzedaże – informacja o wyprzedaży ma przyciągać klientów). Sprzedaż po cenie nieuwzględniającej marży handlowej jest dozwolona również wówczas, gdy jest dokonywana ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości. Zakaz stosowania zaniżonych cen nie dotyczy również tzw. wyprzedaży z konieczności – w przypadku likwidacji obiektu handlowego, jeśli sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a jeśli likwidowana jest cała sieć sklepów należących do przedsiębiorcy, w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej – nie dłużej niż rok.
Zakazane są także niektóre formy tzw. sprzedaży premiowanej – m.in. udzielania nagród w postaci nieodpłatnej premii (w postaci towarów lub usług), odmiennej od przedmiotu sprzedaży. Jeżeli premie stanowią towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru albo zostały one wygrane w loteriach promocyjnych organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku – stosowanie premii nie jest w takim wypadku uznawane za czyn nieuczciwej konkurencji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Mikos

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »