| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

W walce o rynek i klientów przedsiębiorcy często dopuszczają się czynów nieuczciwej konkurencji. Zdarza się, że oznaczają towary w sposób wprowadzający klientów w błąd, produkują podróbki, czy stosują nieuczciwą promocję i reklamę. Dlatego warto wiedzieć, na czym polegają takie działania i jak się przed nimi bronić.

Nie zdradzaj tajemnicy
 
Za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje się przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, a także nabywanie takich informacji od osoby nieuprawnionej, jeśli działanie takie zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się wszelkie informacje mające dla przedsiębiorcy wartość gospodarczą – jeśli nie zostały one ujawnione do wiadomości publicznej, a przedsiębiorca podjął niezbędne działania do zachowania ich poufności. Mogą to być m.in. nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne czy organizacyjne (np. dotyczące procesu produkcji).
Pracownik przedsiębiorcy ma obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez 3 lata od ustania stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, na podstawi którego był zatrudniony. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy umowa stanowi inaczej albo dana informacja nie stanowi już tajemnicy.
Nieuczciwą konkurencję stanowić będzie również nakłanianie pracowników przedsiębiorcy do tego, aby nie wykonywali albo nienależycie wykonywali obowiązki pracownicze bądź inne obowiązki umowne. Do naruszenia prawa dochodzi wówczas, gdy takie działanie ma przynieść korzyść osobie namawiającej lub osobom trzecim bądź ma szkodzić przedsiębiorcy. Nie ma znaczenia, czy osoba pracująca u przedsiębiorcy świadczy pracę na podstawie stosunku pracy czy innego stosunku prawnego.
Podobnie rzecz się ma z nakłanianiem klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo do nienależytego wykonania umowy – również w celu uzyskania korzyści majątkowej lub szkodzenia przedsiębiorcy. Nie dotyczy to działań podejmowanych przez związki zawodowe, jeśli są zgodne z przepisami o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
PRZYKŁAD
Przedstawiciele handlowi nowej firmy przewozowej X zamierzają przejąć klientów konkurenta Y. Odwiedzają więc klientów spółki Y, namawiając ich do rozwiązania dotychczasowej umowy i podpisania nowej – z przedsiębiorstwem X. Handlowcy wręczają klientom gotowe druki wypowiedzenia umowy z aktualnym dostawcą usług.
 
Nie wprowadzaj w błąd
 
O nieuczciwą konkurencję może również zostać posądzony przedsiębiorca, który rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, zarówno o swoim, jak i o innym przedsiębiorstwie. Z naruszeniem prawa mamy do czynienia wówczas, gdy działa on w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody. Takie fałszywe informacje mogą dotyczyć w szczególności osób kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarów lub świadczonych usług, stosowanych cen, sytuacji gospodarczej lub prawnej (np. rozpowszechnianie plotki, że konkurent ma poważne kłopoty finansowe i wkrótce zostanie postawiony w stan upadłości).
Za rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości uważa się również posługiwanie się nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami (np. rzekomy „telewizor najchętniej kupowany przez klientów”), stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników, nieprawdziwymi atestami, nierzetelnymi wynikami badań (np. dotyczącymi jakości produktu) lub nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »