| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją

W walce o rynek i klientów przedsiębiorcy często dopuszczają się czynów nieuczciwej konkurencji. Zdarza się, że oznaczają towary w sposób wprowadzający klientów w błąd, produkują podróbki, czy stosują nieuczciwą promocję i reklamę. Dlatego warto wiedzieć, na czym polegają takie działania i jak się przed nimi bronić.

Nie kopiuj konkurencji
 
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również tzw. naśladownictwo produktu, jeśli może wprowadzić klienta w błąd co do tego, jaki towar rzeczywiście kupuje i przez kogo jest produkowany. Polega ono na kopiowaniu zewnętrznej postaci produktu za pomocą różnych środków technicznych. Najczęstszą metodą jest stosowanie podobnego znaku graficznego, jednak z niewielką zmianą nazwy (np. podróbki firmy Adidas oznaczane jako Adidos).
Prawa nie złamie przedsiębiorca, który będzie naśladował tzw. cechy funkcjonalne produktu – czyli budowę, konstrukcję czy formę zapewniającą np. użyteczność. Przykładowo, nowy producent samochodów stosuje taki sam mechanizm elektrycznego otwierania szyb, jak dotychczas działający na rynku. Warunkiem jest jednak, aby naśladowca odpowiednio oznaczył produkt, tak aby nie wprowadzać konsumenta w błąd.
 
Reklamuj uczciwie
 
Czyn nieuczciwej konkurencji jest również nieuczciwa reklama, czyli taka, która jest sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka. Reklamę sprzeczną z prawem należy traktować jako niezgodną z jakąkolwiek dziedziną prawa, natomiast nie jest wcale łatwo stwierdzić, czy reklama jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. W aspekcie zgodności z dobrymi obyczajami była początkowo rozpatrywana reklama Media Markt „Nie dla idiotów”, jednak ostatecznie nie została ona uznana za naruszającą godność klientów.
Niedozwolona jest także reklama, która wprowadza klienta w błąd i może przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi. Są to często reklamy rozmaitych „cudownych” środków odchudzających, w których zapewnia się konsumenta, że np. schudnie 20 kilo bez jakichkolwiek ograniczeń i wyrzeczeń.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również tzw. reklama nierzeczowa, czyli odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. Przykładem są chociażby reklamy rozmaitych talizmanów „o magicznych właściwościach”, które przekonują nabywcę, że dany przedmiot zapewni mu w życiu szczęście i powodzenie.
Zakazana jest także tzw. reklama ukryta, czyli taka wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji. Szczególnie w filmach stosuje się tzw. product placement, polegający na tym, że kamera częściej zatrzymuje się na określonych przedmiotach o łatwej do rozróżnienia marce. Czynem nieuczciwej konkurencji jest również reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Reklama porównawcza, czyli taka, która umożliwia (bezpośrednio lub pośrednio) rozpoznanie konkurenta albo jego towarów lub usług, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji tylko wówczas, gdy jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko przedsiębiorca, którego produkty nieuczciwa reklama promuje, ale również agencja reklamowa lub inny przedsiębiorca, który daną reklamę opracował.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »