| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak skutecznie prowadzić biznes u naszych sąsiadów

Jak skutecznie prowadzić biznes u naszych sąsiadów

Przyszły rok zapowiada się bardzo interesująco dla polskich firm, które chcą prowadzić biznes na rynkach wschodnich.

Rejestracja
 
Rejestracja firmy odbywa się w dzielnicowych inspekcjach podatkowych – według siedziby firmy. Od niedawna obowiązują nowe warunki rejestracji firmy. Wprowadzono m.in. zasadę jednego okna, pozwala to na składanie dokumentów w jednym miejscu, a Ministerstwo Podatków i Opłat przekazuje je do odpowiednich urzędów.
 
Przedstawicielstwo/oddział
 
Firmy, które nie chcą bezpośrednio angażować się na rynku rosyjskim, a chcą być na nim obecne, mogą założyć w Rosji przedstawicielstwo bądź oddział. Warunkiem ich utworzenia jest jednak akredytacja. W przypadku przedstawicielstwa można ją uzyskać w niektórych rosyjskich ministerstwach, w Izbie Handlowo-Przemysłowej FR lub też w Państwowej Izbie Rejestracyjnej. W tym ostatnim przypadku firmy ubiegające się o uzyskanie akredytacji dla swego przedstawicielstwa lub oddziału mogą także skorzystać z dodatkowych usług izby, związanych z akredytacją pracowników, wsparciem wizowym czy też uzgodnieniem wzorów pieczęci.
 
PRZYKŁADOWE KOSZTY ZAŁOŻENIA FIRMY W ROSJI
• Opłata skarbowa za rejestrację firmy wynosi 2000 rubli (ok. 260 zł) plus 200 rubli (26 zł).
• Uzgodnienie wzoru pieczęci – ok. 100 rubli.
• Uzyskanie numerów statystycznych (odpowiednik REGON) – ok. 600 rubli (78 zł).
 
Standaryzacja i certyfikacja
 
W Rosji od 2003 roku obowiązuje nowa ustawa z 27 grudnia 2002 roku „O regulowaniu technicznym”, wprowadzająca nowe zasady w systemie certyfikacji i standaryzacji. Głównym organem państwowym w zakresie standaryzacji i certyfikacji jest obecnie Federalna Agencja ds. Regulacji Technicznych i Metrologii (FATRM), która przejęła funkcję Państwowego Komitetu FR ds. Standaryzacji, Metrologii i Certyfikacji (GOSSTANDART). Zadaniem agencji jest m.in. formułowanie i realizacja polityki państwa w zakresie standaryzacji, realizacja kontroli przestrzegania obowiązkowych wymagań wynikających ze standardów państwowych oraz określanie zasad stosowania międzynarodowych standardów, norm i rekomendacji.
Rozróżniane są dwa podstawowe typy certyfikacji: certyfikacja produkcji oraz certyfikacja partii towaru. Pierwsza z tych procedur jest droższa, bardziej skomplikowana i długotrwała oraz najczęściej obejmuje wizytację zakładu produkcyjnego przez pracowników organu certyfikującego.
Certyfikacja produkcji obejmuje złożenie wniosku o certyfikację oraz podjęcie decyzji w sprawie wniosku. Decyzja taka wskazuje schemat certyfikacji, wykaz niezbędnych dokumentów technicznych, wykaz akredytowanych laboratoriów mogących przeprowadzić badanie produkcji oraz wykaz ośrodków certyfikacyjnych, które mogą przeprowadzić certyfikację produkcji lub systemu zapewnienia jakości. Decyzja powinna być wydana w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia wniosku.
Wyboru laboratorium i ośrodka certyfikacji dokonuje wnioskodawca. W przypadku negatywnych wyników oceny zgodności organ certyfikacyjny wydaje decyzję o odmowie wydania przedmiotowego certyfikatu, podając przyczyny. Czas ważności certyfikatu ustala ośrodek certyfikacyjny, przy czym okres ten nie może przekraczać 3 lat. W przypadku produkcji rolno-spożywczej okres ten wynosi rok. W przypadku niedotrzymania warunków związanych z kontrolą inspekcyjną, ośrodek certyfikacyjny może anulować lub zawiesić certyfikat zgodności i związany z nim znak zgodności. W przypadku zawieszenia ośrodek certyfikacyjny określa działania korygujące, których spełnienie jest warunkiem przywrócenia certyfikatu. Wydawanie certyfikatów zgodności na partii towaru stosowane jest najczęściej w przypadku jednorazowych lub nierytmicznych dostaw, a także na dany kontrakt. Nie ustala się przy tym terminu ważności certyfikatu. Należy go uzyskać przed dostawą. Gdy towar jest dostarczany bez certyfikatu, to oczekuje w depozycie celnym na jego wydanie. Pełny spis instytucji certyfikacyjnych, które posiadają akredytację Federalnej Agencji ds. Regulacji Technicznych i Metrologii, mają prawo wydawania certyfikatów zgodności, można znaleźć na stronie internetowej Agencji www.gost.ru. Lista ta obejmuje około 1200 instytucji posiadających równy zakres akredytacji.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maria Sieńko

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »