| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak skutecznie prowadzić biznes u naszych sąsiadów

Jak skutecznie prowadzić biznes u naszych sąsiadów

Przyszły rok zapowiada się bardzo interesująco dla polskich firm, które chcą prowadzić biznes na rynkach wschodnich.

Przyjazny rynek na Ukrainie
 
Najbardziej przyjaznym rynkiem dla polskich przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na prowadzenie biznesu na Wschodzie, jest Ukraina. Wsparcie Warszawy dla pomarańczowej rewolucji przełożyło się również na znacznie lepsze postrzeganie polskich firm i towarów w tym kraju, zarówno przez tamtejszą administrację, jak i rodzimy biznes.
 
Rynek pełen barier...
 
Mimo przyjaznego klimatu wejście na ukraiński rynek, bez zgłębienia jego tajników, może być trudne. Dlatego, zdaniem ekspertów, zanim zdecydujemy się sprzedawać towary do tego kraju lub założyć tam firmę, warto zdobyć wiedzę o tamtejszych zwyczajach, obostrzeniach i regulacjach prawnych, gdyż w dalszym ciągu funkcjonowanie ukraińskiego rynku odbiega od standardów przyjętych na Zachodzie.
PAMIĘTAJ
Największym problemem w handlu na Ukrainie jest szara strefa.
Ukraińskie firmy niechętnie wywiązują się z obciążeń fiskalnych, dlatego prowadzenie legalnych interesów z takimi przedsiębiorcami nie jest łatwe. Nasze służby dyplomatyczne radzą więc przedsiębiorcom, żeby przed rozpoczęciem inwestycji w tym kraju dobrze sprawdziły wiarygodność swojego kontrahenta.
Polskim firmom trudniej jest sprzedać na Ukrainie dobra konsumpcyjne niż inwestować, przeszkodą są zwłaszcza często zmieniające się przepisy. Powszechna jest praktyka zmiany przepisów utrudniających wejście na rynek dla zagranicznych eksporterów z danej branży, gdy na rynku pojawia się miejscowy producent tych wyrobów. Niewątpliwym minusem jest także brak profesjonalnych sieci handlowych, np. dla dóbr inwestycyjnych, dlatego ciężko jest dotrzeć do odbiorców czy zbudować sieć serwisową.
 
...i wielu zalet
 
Rynek ukraiński ma jednak wiele zalet, ponieważ nie panuje na nim tak duża konkurencja jak w przypadku rynków europejskich. Eksperci polecają przede wszystkim Ukrainę Zachodnią, która jest najbardziej rozwijającą się częścią kraju. Ważnymi ośrodkami są stale rozbudowujące się miasta – Kijów, Charków i Donieck. Istnieje tam duży popyt, głównie na dobra inwestycyjne. Polskie produkty cieszą się na Ukrainie sporą renomą i traktowane są jako produkt zachodni, o dobrej jakości, sprzedawany po przystępnej cenie.
PAMIĘTAJ
Największym uznaniem nad Dnieprem cieszą się tzw. polskie dobra luksusowe, np. kosmetyki, oraz tradycyjnie maszyny i urządzenia, wyroby i kompleksowe usługi budowlane.
Polskim przedsiębiorcom natomiast trudno konkurować na Ukrainie z towarami z niższej półki, tanimi. Przegrywamy w tej dziedzinie z producentami z Chin i Turcji.
 
Prosta sprzedaż dominuje
 
Choć z roku na rok polskie inwestycje na Ukrainie rosną, w dalszym ciągu zdecydowana większość naszych przedsiębiorców ogranicza kontakty handlowe z tym krajem do prostego eksportu. Dzieje się tak z powodu braku odpowiedniego zaplecza, które posiadają zachodni konkurenci. Na Ukrainie w dalszym ciągu brakuje polskich banków, które byłyby w stanie wesprzeć rodzimych inwestorów, istnieją również problemy z uzyskaniem ubezpieczenia kredytów eksportowych dla małych i średnich firm.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria JKP Adwokaci we Wrocławiu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »