| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie fundacji

Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie fundacji

Fundacje przeżywają ostatnio renesans popularności. Dzieje się tak ze względu na stworzony przez państwo system zachęt i preferencji finansowych, które przewidziano dla tych podmiotów. Wbrew pozorom fundacja nie musi skupiać się tylko i wyłącznie na celach społecznie użytecznych, ale może także prowadzić normalną działalność gospodarczą. Dlatego zastanawiając się nad wyborem formy działalności, warto rozważyć, czy fundacja nie będzie bardziej opłacalna niż np. zwykła spółka handlowa.

Statut fundacji ustalany jest przez fundatora bądź przez osobę fizyczną lub prawną upoważnioną przez fundatora. Z uwagi na fakt, iż powinien on zostać sporządzony w formie pisemnej, również pełnomocnictwo do jego ustalenia powinno być udzielone w tej formie.
Statut fundacji musi określać: jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Przez siedzibę należy rozumieć nazwę miejscowości na terytorium Polski, w której będą działały organy fundacji. W przypadku, gdy fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą na terenie jednego województwa, powinna mieć siedzibę na terenie województwa objętego działalnością gospodarczą tej fundacji. Majątek fundacji stanowią składniki majątkowe przekazane przez fundatora. W jego skład mogą również wchodzić spadki, darowizny, dotacje, subwencje, zapisy, papiery wartościowe, odsetki bankowe, a także dochody z działalności gospodarczej, o ile jej prowadzenie zostało przewidziane w statucie. Fundacje tworzone są dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami, jeżeli są one zgodne z podstawowymi interesami Rzeczpospolitej Polskiej. Wskazane przez ustawodawcę cele są zbyt ogólne, dlatego też statut fundacji musi konkretnie i szczegółowo wskazywać cel, dla którego realizacji została ona utworzona. Trzeba zaznaczyć, że w przypadku fundacji ubiegających się o status organizacji pożytku publicznego cele statutowe muszą odpowiadać zadaniom publicznym wymienionym w art. 4 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Przy tworzeniu statutu trzeba pamiętać, że, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego (sygn. akt I CRN 182/92, OSNC z 1993 r. nr 7-8, poz. 139), zarząd fundacji jest organem kolegialnym.
Dodatkowo statut może zawierać postanowienia dotyczące: prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także może przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów.
Statut fundacji podpisany przez wszystkie osoby, które fundację ustanowiły, musi zostać dołączony w 2 egzemplarzach do wniosku o wpis fundacji do KRS. Jeżeli obszar działania fundacji ograniczony jest do jednego województwa, wówczas trzeba dołączyć 3 egzemplarze.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Łomozik

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »