| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie fundacji

Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie fundacji

Fundacje przeżywają ostatnio renesans popularności. Dzieje się tak ze względu na stworzony przez państwo system zachęt i preferencji finansowych, które przewidziano dla tych podmiotów. Wbrew pozorom fundacja nie musi skupiać się tylko i wyłącznie na celach społecznie użytecznych, ale może także prowadzić normalną działalność gospodarczą. Dlatego zastanawiając się nad wyborem formy działalności, warto rozważyć, czy fundacja nie będzie bardziej opłacalna niż np. zwykła spółka handlowa.

Zarejestruj fundację w Krajowym Rejestrze Sądowym
 
Aby fundacja mogła zacząć działać na rynku, musi uzyskać osobowość prawną. W tym celu musi zostać zarejestrowana w rejestrze fundacji KRS. Postępowanie o wpis fundacji do rejestru prowadzone jest przez sąd rejestrowy właściwy dla siedziby podmiotu. Wniosek o wpis do rejestru zwanego w ustawie rejestrem stowarzyszeń, organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, składa się na formularzu KRS-W20. Wniosek zgłasza zarząd w pełnym składzie. Obowiązkowymi formularzami, stanowiącymi załączniki, są:
 KRS-WK dotyczący składu zarządu i sposobu reprezentowania fundacji przez zarząd,
 KRS-WK dotyczący składu organu kontroli wewnętrznej, np. komisji rewizyjnej, rady fundatorów czy rady nadzorczej,
 KRS-WF dotyczący danych fundatorów.
Inne formularze składa się, jeśli fundacja przewiduje jednostki terenowe (KRS-WA), lub jeśli fundacja powstała wskutek połączenia lub podziału (KRS-WH).
Te fundacje, które chcą prowadzić działalność gospodarczą, mają obowiązek wpisu do rejestru przedsiębiorców. W KRS wpisuje się do rejestru stowarzyszenia, fundacje i inne podmioty oraz osobno – przedsiębiorców. Tak więc fundacja, która nie prowadzi działalności gospodarczej, wpisuje się tylko do rejestru innych podmiotów, natomiast fundacja prowadząca działalność gospodarczą, wpisuje się zarówno do tego rejestru, jak i do rejestru przedsiębiorców. W obu rejestrach figuruje pod tym samym numerem KRS. Wpisując się do rejestru przedsiębiorców jednocześnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, do wniosku KRS-W20 należy złożyć dodatkowy formularz stanowiący załącznik KRS-WM, wskazujący zakres działalności gospodarczej zgodnie ze statutem oraz odpowiadający kodowi klasyfikacji PKD. Na druku wniosku o wpis KRS-W20 należy zaznaczyć, iż fundacja domaga się również wpisu do rejestru przedsiębiorców.
Dokumentami, które należy dołączyć do wniosku o wpis nowo powstającej fundacji, są:
 akt fundacyjny sporządzony w formie notarialnej bądź testament ustanawiający fundację (przy powołaniu fundacji testamentem),
 2 egzemplarze statutu (3 egzemplarze – jeśli terenem działania fundacji jest jedno województwo) podpisane przez wszystkich fundatorów,
 uwierzytelnione notarialnie wzory podpisów członków zarządu (dla fundacji, która jednocześnie wpisuje się do rejestru przedsiębiorców),
 protokoły posiedzenia, na którym powołano władze fundacji wraz z odpowiednimi aktami ich powołania; powinny wskazywać stan obecności na zebraniu, na którym dokonano wyboru (powołania) władz, oraz sposób i wyniki głosowania.
WARTO WIEDZIEĆ
Postępowanie w sprawach wpisu fundacji do KRS jest wolne od opłat. Dotyczy to zarówno wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i zakładów opieki zdrowotnej, jak i do rejestru przedsiębiorców. Natomiast fundacja, która zamierza podjąć działalność gospodarczą, musi uiścić opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisu do rejestru przedsiębiorców. Jej wysokość wynosi 500 zł.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »