| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Jaką politykę kredytową powinna stosować firma

Wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z problemem utrzymania płynności finansowej, którego źródłem są między innymi trudności w ściąganiu należności. Efektywne zarządzanie kredytem handlowym pomaga w budowaniu stabilnych i długotrwałych relacji z klientami oraz pozyskiwaniu informacji o odbiorcach i ich potrzebach. Jednocześnie umożliwia opracowanie indywidualnych strategii w zakresie udzielania kredytu handlowego, tzn. terminów odroczenia płatności oraz wysokości przyznawanych limitów kredytowych.

Instrumenty i instytucje zabezpieczenia kredytu
 
Poszukiwanie skutecznych sposobów na przyspieszenie przepływu środków pieniężnych, kontrolowanie, monitorowanie stanu i przyspieszenie księgowania należności, a tym samym poprawę efektywności i sprawności zarządzania kredytem handlowym staje się ważnym zadaniem, które przedsiębiorstwa, w szczególności zaliczane do sektora małych i średnich, mogą zrealizować poprzez wykorzystanie usług podmiotów zewnętrznych, do których zaliczają się instytucje ukazane w tabeli 2.


W ramach korzystania z usług podmiotów zewnętrznych wspomagających realizację procesu zarządzania kredytem handlowym wyróżnia się trzy główne obszary współpracy obejmujące:
• finansowanie należności,
• ograniczanie ryzyka kredytowego,
• administrowanie należnościami oraz oferowanie pozostałych usług opartych na outsourcingu bądź na podstawie typowego zlecania wykonania usługi.
Decyzja o współpracy z podmiotem zewnętrznym powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i zasadności korzystania z tego typu usług. Dla firmy dokonującej transakcji handlowych z określoną grupą klientów (preferującej strategię konserwatywną finansowania odbiorców) potrzeby w zakresie zarządzania procesem kredytowania będą zupełnie inne niż w przypadku podmiotu nastawionego na stałe powiększanie udziału w rynku poprzez zdobywanie nowych klientów (preferującego strategię dynamiczną – agresywną).
Należy także rozważyć, czy warto współpracować z kilkoma podmiotami wspierającymi poszczególne funkcje procesu zarządzania kredytem, jeśli możliwe jest korzystanie z kompleksowego zakresu usług tylko jednego usługodawcy.
Ważną kwestią jest również określenie wymagań wobec podmiotu zewnętrznego, a następnie ocena efektów jego działania. Przedsiębiorstwo powinno ustalić kryteria, na podstawie których będzie oceniać wpływ skorzystania z zewnętrznych usług na skuteczność zarządzania należnościami. Może na przykład dokonać analizy wartości „złych długów”, wskaźników płynności, efektywności ściągania przeterminowanych należności przed i po nawiązaniu współpracy.
Ważne jest także określenie zakresu odpowiedzialności i obowiązków podmiotu zewnętrznego. Istotna jest również forma pobierania i wysokość opłat, które powinny być uzależnione od rezultatów działania usługodawcy. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy zewnętrzna instytucja pobiera wysoką prowizję wstępną bez względu na efekty pracy. Mogą wystąpić także przypadki, że podmiot nie wywiąże się z zawartych ustaleń, czemu można przeciwdziałać poprzez dokładne sprecyzowanie w zawartej umowie obowiązków i zakresu odpowiedzialności specjalisty oraz warunków jego wynagrodzenia.
Decyzję o skorzystaniu z usług firmy kompleksowo zarządzającej należnościami uznać trzeba za strategiczną, bo często ma znaczący wpływ na całokształt działalności firmy. W zależności od zasobów wewnętrznych przedsiębiorstwa, profesjonalnej firmie można przekazać całość lub część etapów procesu zarządzania należnościami.
Przedsiębiorstwa korzystające z usług instytucji wymienionych w tabeli 2 wyróżniają się skutecznymi procedurami zarządzania ryzykiem i chętniej inwestują w technologie wspierające proces podejmowania decyzji kredytowych. W konsekwencji są w stanie monitorować współpracę z kontrahentami, w znacznym stopniu ograniczając koszty. Bieżąca kontrola terminów płatności dodatkowo pozwala na odpowiednio wczesne informowanie przedsiębiorców o ewentualnych zaległościach. W rezultacie firma może skrócić okres spłaty wszystkich swoich należności, poprawić przepływ gotówki oraz analizować historię płatniczą swoich odbiorców. W przypadku przedsiębiorstw korzystających z ubezpieczenia należności to ubezpieczyciel sprawdza zdolność kredytową wszystkich klientów firmy, sugeruje poziom limitów kredytowych oraz ostrzega przed możliwością wystąpienia opóźnień w płatnościach. Takie informacje mogą być szczególnie przydatne przy podejmowaniu decyzji marketingowych oraz decyzji dotyczących dalszych kontaktów z danym klientem.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Majtkowski

Analityk Expandera

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »